«ارتباط میان فردی فرآیندی است كه طی آن اطلاعات ، معانی و احساسات

را از طریق پیام های كلامی و غیر كلامی با دیگران در میان می گذاریم »

(بوكس و هیث ، ۱۹۸۵ ، ص ۸)

 

ارتباط میان فردی:

هیچ تماس میان فردی، بدون برقراری ارتباط امكان پذیر نمی باشد.

همواره انسان برای رسیدن به اهداف و خواسته هایش نیازمند آشنایی

بیشتر با انواع تعاملات اجتماعی و مدل های مهارتی می باشد. مدل های

مهارتی خود نشانگر ماهیت تبادلی فرآیند ارتباط است. ما در اینجا به

بررسی دو شیوه ارتباطی می پردازیم .

 

آنلاین و آفلاین چیست؟

واژه‌های بَرخط یا آنلاین  (Online) و بُرون ‌خط یا آفلاین (Offline) معانی مشخصی در رابطه با فناوری رایانه و مخابرات دارند. به‌طور کلی، برخط نشانگر حالت اتصال است در حالی که برون‌خط نشان‌دهندهٔ حالت قطعی می‌باشد. برخط اغلب به اینترنت یا وب جهان گستر اشاره دارد.

در فرهنگ رایانه منظور از بَرخط یا آنلاین وضعیت یا حالت وصل ‌بودن به رایانه مرکزی است؛ یعنی وصل ‌بودن یک کاربر به اینترنت و شبکه‌ های الکترونیکی مانند آن. زمانی که شما به اینترنت متصل می‌شوید، در واقع، قابل دسترس هستید و هر کسی می‌تواند با استفاده از ابزار مناسب، به‌طور مستقیم و بی ‌درنگ با شما ارتباط برقرار کند. معنی واقعی این واژه به‌ خصوص زمانی نمود پیدا می‌کند که شما از نرم ‌افزار و نظایر آن استفاده می‌کنید.

تعریف برخط بودن یا نبودن در جوامع الکترونیکی معمولاً در مطابقت با استاندارد فدرال ۱۰۳۷C   آمریکا بیان می‌شود، به طور خلاصه برای آن که یک دستگاه برخط باشد، باید حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • تحت کنترل مستقیم یک دستگاه دیگر باشد؛
  • تحت کنترل کامل سیستمی باشد که به آن مربوط است؛
  • آمادهٔ بهره ‌برداری فوری توسط سیستم باشد، بدون آن که نیازی به دخالت انسان باشد؛
  • به یک سیستم ارتباط پیدا کرده باشد (متصل شده باشد)؛
  • آماده ارائه خدمات باشد.

متضاد این واژه برون‌خط یا آفلاین است، یعنی اگر کاربری برخط نباشد، در حالت برون‌خط قرار دارد.

 

ارتباط برون خط یا آفلاین

از روش های ارتباط آفلاین میتوان به :

  • ارتباط حضوری یا فیزیکی
  • ارتباط غیر حضوری و بدون استفاده از اینترنت
  • و …

اشاره کرد.

 

ارتباط بر خط یا آنلاین

 

 

زمان هایی است که افراد بنا به دلایلی مانند صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان، مشکلات مسافتی و … ترجیح به ارتباط آنلاین میدهند؛ در این نوع ارتباط یکی از مهم ترین روش های ارتباطی، استفاده از نرم افزار های پیام رسان می باشد،

که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد انسان همیشه با توجه به نیاز هایش، با دیگران در ارتباط بوده است،

ما در این اینجا سه نمونه از مهمترین ارتباطات آنلاین حال حاظر جامعه را شرح میدهیم.

  • ارتباط با خانواده، دوستان و آشنایان نزدیک

 

 

  • دور کاری، جلسات و گردهمایی ها

 

 

  • ارتباطات آموزشی، درسی و رشد شخصی

 

 

در جدول زیر ارتباط این سه موضوع را با پیام رسان های روز دنیا (ارتباط از نوع آنلاین) برسی کرده و قابلیت های منحصر به فرد هر كدام را شرح داده ايم.

برای توضیحات بیشتر، به لینک های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

 

قابلیت مهم

خانوادگی و دوستانه

کاری و جلسه

آموزشی و درسی

توضیحات

دانلود

Whatsapp

مصرف کم اینترنت

       دارد

        دارد

       دارد

      اینجا       دانلود

Skype

 

برقراری ارتباط حتی با کم ترین سرعت اینترنت

       دارد

       دارد

       دارد

      اینجا       دانلود

Google allo

 

 

قابلیت  Incognito Chat؛ گفتگوی فوق امن در گوگل الو

       دارد

 

 

      اینجا       دانلود

Slack

 

دارا بودن جستجوگر و آرشیوسازی قدرتمند

 

        دارد

 

      اینجا       دانلود

Microsoft Teams

 

 

مدیریت آسان پروژه های تیم با قابلیت اشتراک گذاری و کار همزمان روی فایل ها

 

        دارد

 

      اینجا       دانلود

Adobe connect

 

حضور نا محدود و یا معین افراد

 

 

        دارد

        دارد

      اینجا       دانلود

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *