اینفوگرافیک تغذیه

باید و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان

اینفوگرافیک تغذیه | به گزارش ایسنا، دکتر کوروش جعفریان اظهار کرد: به طور کلی شیوه تغذیه ماه رمضان با دیگر ماه‌ها تفاوت چندانی ندارد و فقط برخی نکات ریز و مهم است که روزه داران باید در هنگام افطار و سحر به آن توجه کنند.

چراکه روزه می‌تواند در کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند کبد چرب مؤثر باشد. همچنین در بسیاری از مطالعات ثابت شده است که با قطع کردن رژیم غذایی، بیمار توانسته‌است بعد از دو تا سه روز عوارض بیماری را به حداقل برساند.

وی گفت: منافع روزه داری تنها سلامت جسم را در برنمی گیرد بلکه باعث می‌شود از نظر روحی و ذهنی هم بدن را آماده کنیم تا برای عدم انجام بسیاری از کارها توانمند شویم. همچنین آرامش فردی و ارتباط انسان با خدا بیشتر می‌شود و افراد می‌توانند جمله «من می توانم» را در ماه رمضان اجرایی و محقق کنند.

اینفوگرافیک تغذیه و سلامت بدن در ماه رمضان

معاون آموزشی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: اگر ما بتوانیم خود کارآمدی را در خود تقویت کنیم نه تنها برای خودمان مفید است بلکه از این طریق می‌توانیم یکی از ضعف‌های بزرگ موجود در جامعه را از بین ببریم و در نهایت بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کنیم.

نباید فلسفه روزه‌داری را فراموش کرد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید فلسفه روزه‌داری را فراموش کرد، گفت: ارزش معنوی روزه‌داری به هیچ عنوان قابل قیاس با فواید مادی آن نیست. چراکه در ماه مبارک رمضان افراد یاد می‌گیرند چگونه تمرین تقویت روح داشته باشند تا بتوانند به خودسازی و شناختن توانمندی‌های خود دست یابند. به همین دلیل در درجه اول یاد خدا، بندگان وی و خالص بودن روزه داری را نباید در این ماه فراموش کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه، تغذیه را از موضوعات بسیار مهم در ماه رمضان برای روزه داران دانست و تاکید کرد: برخلاف تصور همگان، در ماه رمضان نیازی به دریافت غذای بیشتری نسبت به ایام دیگر نیست و تنها زمان دریافت مواد غذایی تغییر کرده است.

جعفریان در مورد وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان افزود: بیشتر کردن تعداد وعده‌های غذایی در زمان سحر و افطار بستگی به فرد دارد و با توجه به توانایی بدن و سیستم گوارش، فرد می‌تواند وعده‌های غذایی خود را در ماه رمضان تغییر دهد. اما به طور نرمال هرچه تعداد وعده‌های غذایی در زمان سحری و افطار بیشتر و حجم آن کمتر شود، برای سلامتی بدن مفیدتر است و فرد می‌تواند تا پایان ماه مبارک رمضان بدون هیچ مشکلی روزه بگیرد.

زمان مناسب غذا خوردن در ماه مبارک رمضان

اینفوگرافیک تغذیه | در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلی سه مرحله سحر، افطار و شام می باشد که لازم است کاملاً از هم مجزا باشند. دو زمان سحر و افطار تقریباً مشخص شده است. در سحر لازم است که طوری برنامه ریزی شود که علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت زمان کافی برای غذا خوردن در نظر گرفته شده باشد. یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود مثل سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز، ترش کردن معده و در ادامه به ناراحتی های معده و روده دچار خواهند شد.

اینفوگرافیک تغذیه | نکته دیگر در مورد تغذیه در ماه رمضان این است که باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت. نبایستی بدون در نظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد. صرف افطار می بایست در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید. فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.

مسابقه رمضان اینستاگرامی

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *