برخی محققان به دلایلی از جمله کاربرد بسیار اینفوگرافیک در مطبوعات و بخشهاي خبري رسانه‌ها، آن را برابر با گرافیک خبري دانسته و به بیان بهتر، اینفوگرافیک را اعم از گرافیک خبري تلقی کرده و تفاوت آنها را به محتواي خبري و غیرخبريشان تقلیل داده‌اند. زیرا اغلب « خبر » و « اطلاع » را اشتباه میگیرند.

«اطلاع عبارت است از هر شی، تصویر، رویداد و …». کتاب « جامعه اطلاعاتی » به سه نوع اطلاع اشاره دارد؛

  • داد ه ها که معرف مقدارها هستند،
  • رویدادها که با کاربرد زبان طبیعی انسان بیان میشوند،
  • داناییها که مجموعه دانشهاي نظري یا علمی مربوط به یک موضوع معین را تشکیل میدهند.

در حالی که به گفته هربرت گاتر، اخبار اطلاعاتی هستند که خبرنگاران آنها را از منابع می گیرند و به مخاطبان میرسانند. خبرنگاران این اطلاعات را مناسب با سلایق و علایق خوانندگان، خلاصه، تصفیه یا تغییر می دهند.

به بیان بهتر هر خبري نوعی اطلاع است ولی هر اطلاعی خبر نیست. یعنی اخبار نوع خاصی از اطلاعات هستند. اطلاعاتی که در ارتباط با یک رویداد با اتکا به یکسري از ارزش ها و عناصر خبري توسط فعالان حوزه رسانه دروازه‌بانی و در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

بنابراین گرافیک خبري برخلاف گرافیک اطلاع رسان یا همان اینفوگرافیک تصویري از خبر است که قسمتی از رویداد یا تمام آن را نشان می دهد و ضمن عینیت بخشی به اخبار می تواند خلأهاي پوشش تصویري رسان ه ها را جبران نماید.

اینفوگرافیک، طرح گرافیکی رویداد یا حادثه نیست، بلکه خود مستقل از سایر اجزا میتواند به روایتگري بپردازد. ساماندهی دقیق اطلاعات، ساده سازي و روشن بیان کردن آنها، توجه به عنصر علت و معلولی، تباین وجوه افتراق و اشتراک، همزمانی چند پارامتر در اثر واحد گرافیکی، اینفوگرافیک را از گرافیگ خبري که با پایبندي به اصول روزنامه‌نگاري به عنوان جزء و مکمل خبر در نظر گرفته می‌شود، تفکیک میکند.

واکنش رسانه‌ها به خبر شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی

در پی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، فرمانده الحشد الشعبی و تعدادی دیگر از مبارزان الحشد الشعبی طی حمله ناجوانمردانه نیرو‌های متجاوز و تروریست آمریکایی، رسانه‌ها نسبت به این اتفاق تلخ و مصیبت بزرگ، واکنش نشان داده و آن را از زوایای مختلف  به صورت گرافیک خبری یا گرافیک اطلاعرسان (اینفوگرافیک) مورد بحث و بررسی قرار دادند، که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهد شد:

اعتماد آنلاین: اینفوگرافیک نگاهی به زندگی قاسم سلیمانی

این روزنامه ایرانی، طی گزارشی که در وبسایت این پایگاه خبری منتشر شده، در پی ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در بغداد، نگاهی به زندگی ایشان پرداخته است.

در مطالعات ارتباطی، چارچوب سازي به این معناست که رسانه ها نه آینهاي براي انعکاس واقعیت، بلکه سازندۀ واقعیت و شکل دهنده به آن هستند. چارچوبسازي به رابطۀ میان متن و اطلاعات بهگونهاي که معناي خاصی را به ذهن متبادر میسازد اشاره دارد. بر پایه این نظریه، رسانه ها توجه خود را بر بعضی موضوعات و رویدادها متمرکز میکنند و سپس آنها را در چارچوب معنایی خاص تفسیر و قرار میدهند.
با توجه به نظریه چهارچوب سازی این منبع خبری سعی کرده در قالب طراحی یک خط زمان یا به اصطلاح (Timeline) اینفوگرافیکی از تولد تا شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را ارائه دهد که در بازه زمان اتفاقات و رویدادهای مهم رخ داده در زندگی حاج قاسم سلیمانی را به تصویر بکشد.

ایرنا: اینفوگرافیک مهم‌ترین اقدامات سردار شهید قاسم سلیمانی

خبرگزاری رسمی جهموری اسلامی ایران (ایران) طی گزارشات مختلف خبر داد که شب گذشته در یک عملیات تروریستی توسط نیروهای آمریکایی، سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسیدند و برای بخش گرافیک خبری خود اینفوگرافیک بررسی شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی از دیدگاه مسوولان اصفهان طراحی و اجرا کرده است.

 

رسانه ها برای چارچوب سازی رویدادها و تولید معنا، از رویه ها و شگردهایی چون انتخاب واژگان، استعاره ها، کنایه ها، تمثیل ها و … استفاده میکنند تا با خلق نظام معنایی خود، داستان و روایتی معنادار از آنچه میخواهند بسازند. فرایند چارچوب سازی رسانه ها شبیه ساخت چارچوب برای خانه است که متناسب با اشیایی که در آن قرار می گیرد، برای آن چارچوبی تهیه میشود؛ طراح نیز متناسب با محتوای پیام خود، قالب و ساختاری را برای آن انتخاب می کند.

طراحان گرافیک ایرنا نیز با بگار گیری این تفاسیر از نگاه دیگران به این قضیه توجه کرده و شخیت این سردار شهید را از زبان آن ها برای مردم به تصویر کشیده است و همچنین نیم نگاهی به کسب نشان ذوالفقار توسط حاج قاسم سلیمانی داشته است.

همچنین با خط زمان جدا گدانه به صورت مختصر رویداد های مهم زندگی سردار قاسم سلیمانی اشاره نموده است.

تابناک: جزئیاتی از ماجرای شهادت حاج قاسم

به گزارش «تابناک»؛ نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی را یک اقدام تروریستی جنایتکارانه دانست که موجب مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکاست.

این خبرگزاری اینفوگرافیک جزئیاتی از ماجرای شهادت حاج قاسم  از کانال تلگرامی تالار عراق (که خود از منابع خبرگزاری های خارجی دیگر) طی پیامی جزئیاتی از ماجرای به شهادت رسیدن حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس را منتشر کرد که فرود هواپیمای حامل سپهبد سلیمانی از سوریه در فرودگاه بغداد ساعت ۱۲:۳۰ بامداد جمعه سیزدهم دی ۱۳۹۸ سپهبد سلیمانی و هیات همراه سوار بر خودرو شده و به سمت بغداد رفتند و چهار فروند موشک از سوی پهپاد آمریکایی به سوی دو خودرو شلیک شد.

بدون شک هدف هر ارتباطی، تأثیرگذاری بر مخاطب است و نقطه آغاز پردازش پیام های ارتباطی عمل درک مخاطب است. به این معنی که افراد چگونه پیامها را پردازش میکنند، به آنها معنی میدهند و چه عواملی فهم و درک آنها را از موضوع افزایش یا کاهش میدهد.

طرح ذهنی، یک ساختار شناختی است مرکب از آگاهی سازمان یافته راجع به وضعیتها و افراد که از تجربه های قبلی منتزع شده است. از طرح ذهنی برای پردازش اطلاعات جدید و بازیافت اطلاعات ذخیره شده استفاده می شود.

با استناد به این نظریه در کنار استناد به نظر کارشناسان حوزه گرافیک، هر کلمه، تصویری متفاوت در ذهن هر فرد ایجاد میکند باید گفت از نظریه طرح ذهنی در اینفوگرافیک میتوان استفاده کرد. به این شرح که با تولید این نوع گرافیک، تلویزیون سعی میکند با سرنخ دادن و ارائه جزئیات بیشتر، طرح ذهنی مخاطب را که مبتنی بر تجربه های قبلی شکل گرفته در خصوص موضوعی اصلاح و بازسازی کند.

با توجه به موارد بالا اینطرح ذهنی در مخاطب شکل می گیرد که با توجه به حفظ اطاعات امنیتی در نیروهای نظامی این سوال در ذهن مخاطب شکل می گیرد که چگونه آمریکا توانسته است با این دقت بالا این حمله تروریستی را انجام دهد.

کانال آژیر خبر: زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی در یک نگاه

نشانه های تصویری در وهله اول توانست پیام مورد نظر را منتقل سازد، در کار تصویری خود موفق عمل کرده است.
هر چند در مواردی از دلالت‌های تصویری استفاده شده است، لکن بیشتر اینفوگرافیک‌های مورد بررسی متکی بر نوشتار و گفتار هستند و عناصر تصویری در آن بیشتر کارکرد تزئینی دارند.
طراحان این اینفوگرافیک‌، از هر سه نشانه شمایلی، نمایها‌ی و نمادین بهره برده بودند ولی میزان استفاده از نشانه‌های نمادین بسیار اندک است. به نظر میرسد استفاده صحیح از نشانه- های نمادین، با نظریات طرح ذهنی و چارچوب سازی رسانه ای تناسب بیشتری داشته باشد.

آژانس خبری Anadolu ترکیه: قسم سلیمانی کیست ( Who is Qasem Soleimani )

قاسم سلیمانی

ذهن انسان شی را متقارن فرض می‌کند و انتظار دارد از نقطه‌ای به مرکزیت تصویر این تقارن وجود داشته باشد. زمانی که دو عنصر متقارن به یکدیگر ارتباط ندارند، ذهن آن‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌سازد تا طرحی منسجم ایجاد کند.

یکی از کاربردهای این قانون در طراحی اینفوگرافیک‌های بیوگرافی است. زمانی که شما قرار است دو یا چند موضوع را با هم بیان کنید می‌توانید اینفوگرافیک را با استفاده از قانون تقارن طراحی کنید. مشخصه‌های مختلف مورد بحث را به صورت متقارن رو به روی هم قرار دهید تا درک مخاطب از این بیوگرافی را بالا ببرید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *