گزارش سالانه

تعریف گزارش سالانه چیست؟

گزارش سالانه (Annual report) نشریه‌ای سالانه است، که شرکت‌های سهامی برای توصیف عملیات و شرایط مالی شرکت، تهیه و منتشر می‌نمایند. بخش ابتدایی گزارش اغلب شامل ترکیبی از نمودارها، تصاویر و توضیحاتی است که فعالیت‌های شرکت در سالی که گذشت را روایت می‌کند. بخش انتهایی، گزارشی شامل اطلاعات مالی و عملیاتی، همراه با جزئیات است. به‌ عبارت‌ دیگر گزارش سالیانه سندی ضروری از عملکرد مالی یک ساله شرکت است که در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد.

مطالب مشابه: دو اینفوگرافیک گزارش سالانه یک شرکت

نحوه ایجاد گزارش سالانه

نوشتن یک گزارش سالانه ممکن است یک کار اجباری به نظر برسد. در حالی که این یک مسئولیت پر اهمیت است، همچنین فرصتی برای نشان دادن رشد و پیشرفت تجارت یا سازمان شما در طی سال گذشته است. هدف از گزارش سالانه ارائه یک نمای کلی از موقعیت مکانی یک تجارت یا سازمان است. یک ساختار گزارش سالانه معمولی این است که با یک مرور کلی شروع شود ، سپس به جزئیات خاص تر می پردازد.

با عدد و ارقام شروع کنید

تقریباً تمام گزارش‌های سالانه حول داده های مالی، حتی در سازمان های غیرانتفاعی نیز پیرامون این مسائل متمرکز می شوند. برای بررسی عملکرد مالی سال گذشته با مشاوران امور مالی سازمان و یا حسابداران هماهنگی کنید و تعیین کنید که چه اطلاعاتی را در گزارش سال جاری خود درج کنید. وضعیت مالی سازمان شما به انتخاب قالب و ساخت شماتیک ظاهری گزارش سالانه شما کمک خواهد کرد.

چه چیزی را در گزارش سالانه خود قرار دهیم

توجه داشته باشید که محتوای دقیق گزارش سالانه براساس اندازه سازمان ، مدل کسب و کار و وضعیت سود / زیان متفاوت خواهد بود. برای تأیید اینکه کدام یک از عناصر زیر را شامل می شود با مشاوران امور مالی و حقوقی خود موارد زیر را بررسی کنید و در گزارشات سالانه خود قرار دهید:

  1. گزارش فعاليت و وضع عمومي شركت
  2. گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانوني (در صورت وجود)
  3. صورتهاي مالي
    • تراز نامه
    • صورت سود و زيان
    • صورت جريان وجوه نقد
    • يادداشت هاي توضيحي

که برای رسیدن به صورت های مالی می توان از شاخص های زیر برای تهیه و تکمیل اطلاعات استفاده کرد:

شاخص های اندازه و رشد شرکت

  • نرخ فروش
  • رشد فروش
  • فروش سرانه
  • ارزش افزوده
  • دارایی
  • رشد دارایی
  • تعداد کارکنان
  • رشد اشتغال

​شاخص های سود آوری و عملکرد

  • سودآوری
  • رشد سود
  • بازده فروش
  • بازده دارایی
  • بازده ارزش ویژه
  • گردش دارایی
  • نسبت مالکانه
  • سهم دارایی های غیر جاری از کل دارایی ها

شاخص های بهره وری

  • بهره وری کل
  • بهره وری کل عوامل
  • بهره وری نیروی انسانی
  • بهره وری سرمایه

شاخص های صادرات

  • صادرات
  • صادرات سرانه
  • رشد صادرات
  • نسبت صادرات به فروش

شاخص های نقدینگی

  • نسبت جاری
  • نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به فروش
  • نسبت خالص وجوه ناشی از عملیات به سود عملیاتی

شاخص های بدهی

  • نسبت بدهی
  • نسبت پوشش هزینه بهره

شاخص های بازار

  • ​ارزش بازار
  • بازده بازار حقوق صاحبان  سهام
  • نسبت P/E
  • نسبت P/B

کارگاه طراحی گزارش سالانه

کارگاه طراحی گزارش سالانه

گزارش خود را طراحی کنید

برای تهیه یک گزارش عملکردی سالانه حرفه ای باید بودجه‌ای را برای تهیه و طراحی آن در نظر بگیرید. در صورت موجود بودن گزارشات قبلی، از سرفصل های گزارش سال قبل استفاده کنید. در مرحله بعدی نیازهای فعلی خود را در نظر بگیرید.

بپرسید ، آیا به عکاسی حرفه ای احتیاج دارید؟ به یک ویراستار متنی نیازمندید؟ به یک گرافیست یا مجموعه طراحان حرفه‌ای جهت مصور سازی داده ها و اطلاعت نیازمندید؟ آیا می خواهید گزارش را چاپ کرده و از طریق پست الکترونیکی ارسال کنید و یا در وب سایت‌های مرتبط قراردهید؟ به چه کمک فنی نیاز دارید؟ هزینه طراحی، چاپ و ویرایش گزارش سالانه چقدر خواهد بود؟

برای محتوای و طراحی گزارش سالانه خود یک لحن و مضمون انتخاب کنید. آیا سازمان خوب عمل کرده است؟ سپس برای داشتن یک لحن خوشبین و یک طراحی جذاب و گیرا برنامه ریزی کنید. اگر سازمان با چالش هایی روبرو شده است یا طوفانی را پشت سر گداشته است، یک تم ملایم و طراحی سیاه و سفید حس بیشتری به مخاطب القا می‌کند.

درمورد محتوای گزارش سالانه وسواس داشته باشید

برای برنامه ریزی مطالب خود، با مرور فعالیت های سال شروع کنید. از طریق خبرنامه های اخیر ، اطلاعیه های مطبوعاتی و پوشش خبری مطالب را رصد کنید. دستاوردهای مهم و نقاط عطف سازمان شما چه بوده است؟ چه کسانی مجریان تاثیرگذار و سازندگان خلاقیت در سازمان بودنده‌اند؟ برای تهیه محتوا این گزارش سالانه سوالاتی آماده تهیه کنید که بتوانید پاسخ های مناسب برای آن ها در نظر بگیرید.

گزارش سالانه را با یاداشت یا متن از رهبر سازمانی (رئیس هیئت مدیره ، مدیرعامل یا مدیر اجرایی) آغاز کنید. پیام اجرایی باید مروری بر فعالیتها و دستاوردهای سال گذشته داشته باشد. همچنین باید عملکرد مالی را به طور خلاصه بیان کرد که یک خواننده عمومی بتواند آن را درک کند.

فراموش نکنید که از دستاوردهای مهم مدیران، کارمندان کلیدی و یا همکاران تجاری و غیر تجاری در راه رسیدن به اهداف سازمان تقدیر و تشکرکنید.

نهایی کردن گزارش سالانه

برنامه اجرایی تهیه گزارش عملکردی سالنه خود را با رئیس مجموعه مرور کرده و مطمئن شوید که بودجه، لحن گرافیک و ظاهر گزارش سالانه شما مخاطب پسند است. به طور خاص ، اطمینان حاصل کنید که گزارشات اطلاعات مالی با تصویب اجرایی مطابقت دارد. به یاد داشته باشید که مدیر مجموعه احتمالاً می خواهد قبل از انتشار و توزیع ، محتوای نهایی و طراحی را بازبینی و تایید نمایید.

بعد از تایید نهایی مدیر، گزارش را تهیه کنید. اگر سازمان شما فاقد نویسندگان، عکاسان، گرافیست ها و طراحان حرفه‌ای است ، شركت ايده پردازان به نگار قرن،با بهره جستن از افراد متخصص در زمینه های رايانه و فناوري اطلاعات، داده كاوي، تحلیل داده و گرافیک به ارائه خدمات مشاوره، طراحی و پیاده سازی گزارش های دوره ای و سالانه حرفه ای، طراحي ابزارهای متفاوت ارائه مطلب و  در زمینه دیداری سازی داده ها و اطلاعات است که به اختصار فهرستی از نمونه های موفق پیاده سازی شده گزارشات سالانه برای شرکت ها و سازمان های مختلف به شرح ذیل ارائه گردیده است. جهت اطلاع از تعرفه‌ها و هزینه های طراحی با ما تماس بگیرید.

 

 

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *