خاکسپاری جمشید مشایخی


خاکسپاری جمشید مشایخی | به بهانه ســالها فعالیت جمشید مشایخی روزنامه فرهنگ و هنر صبا مهمان وی بودند و گفتوگویی ۳ ساعته با جمشید مشایخی قبل از بیماری و وفات داشتند،

حرف های بسیاری زده شد که گزیده ای از این گفتوگوی طولانی را که در سال ۱۳۹۶ دراین روزنامه چاپ شده بود را با هم می خوانیم.

پیرمــرد مهربــان، خانه ای پر خاطــره را وداع گفت

کمتر کسی است که جمشید مشایخی را نشناسد، هنرپیشه پرآوازه، محبوب سینما و تلویزیون ایران که تقریبا در صد فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده است.

جمشید مشایخی، در ســال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشــی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت.

او حتی به خاطر بازی سینمایی اش برای مدتی از کار تئاتر اخراج شــد. در واقع کار حرفه ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی شروع کرد.

بازی جمشید مشایخی در نقش انسانهای بیرحم و همچنین ایفای نقش هایی تاریخی همچون «شازده احتجاب»، «کمالالملک» و رضا تفنگچی/خوشــنویس در سریال «هزاردستان» نشانگر توانایی وی در بازیگری است.

او در سال ۱۳۶۳ ، بابت بازی در دو فیلم گلهای داوودی و کمال الملک، برنده ســیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.

آخرین کار جمشید مشایخی »یک بوس کوچولو» بود؛ فیلمی که خیلی دوستش دارد و دربارهاش میگوید: مثل اینکه خودم بودم و دارم میمیرم. من این فیلم را بهترین کار دوران بازیگری ام میدانم.

چه شد که جمشید مشایخی استاد بازیگری شد

 من در پارچین، که توسط آلمانیها و سوئیسیها ساخته شده بود به دنیا آمدم و شاید اولین بچهای باشم که در آنجا به دنیا آمدم.پدر من تکنسین نظامی بود و در آلمان دوره دیده بود و به خاطــر اینکه پارچین منطقه نظامی و محل ساخت تسلیحات نظامی بود در آنجا زندگی میکردیم.

آخر هفته ها که با خانواده به تهران می آمدیم تا به آشناها سر بزنیم به تماشای تئاترهای لاله زاری هم میرفتیم و چون آن موقع فیلم های ســینمایی دوبله نمیشد مردم به دیدن تئاترها علاقه بیشتری داشتند.

این علاقه من به بازیگری و تئاتر هم ،از آنجا شکل گرفت. به نحوی که در کلاس پنجم و ششم ابتدایی، خودم نمایشــنامه مینوشتم و خودم هم اجرا میکردم.

یادم هست آن موقع مدیر مدرسه،میخواست نمایشی را اجرا کند که در آن من نقش شتر را داشتم. کار را برای خانواده های بچه های مدرسه اجرا کردیم و من بسیار مورد تشــویق قرار گرفتم و در واقع این جرقه ای شد که علاقه من به بازیگری را شکل داد و باعث شد که من هم بنویسم؛ هم، کارگردانی و هم، بازی کنم.

خاکسپاری جمشید مشایخی
خاکسپاری جمشید مشایخی

جمشید مشایخی و جریان ناتمام گذاشتن دوره افسری

چون پدر من نظامی بود دوست داشت که افسر شــوم؛ برای همین مرا فرستاد به دبیرســتان نظام و بعد از آن دانشگاه افســری. من در آنجا، با اکبر گلپایگانی هم کلاسی بودم و حســین (ایرج) خواجه امیری هم، ســال بالایی برای ما بود. وقتی به دانشگاه افســری رفتم دیدم که روحیه ام با آن محیط سازگار نیست و فرار کردم. حالا بماند که پدرم در آن زمان چه سختی هایی کشید. قرار بود سال ،۱۳۳۴ مرا ۳۰ هزار تومان جریمه کنند؛ که در نهایت،آن را به خاطر خدماتی که پدرم انجام داده بود؛ بخشیدند و من بعد از آن تازه به خدمت وظیفه رفتم. بعد از اینکه خدمتم تمام شد در سال ۱۳۳۶ توسط دکتر فروغ، که تحصیلکرده انگلیس و رئیس اداره تئاتر بود؛به عنوان اولین نفر در اداره هنرهای دراماتیک، که بعدها اداره تئاتر نام گرفت؛ استخدام شــدم.البته نه به خاطر سوابقم. چون بعضی ها آن موقع در دبیرســتان و دانشــگاه هنرهای ملی درس خوانده بودند و بعضی ها هم در لاله زار تئاتر کار میکردند؛ اما دکتر نمیخواست آنها را استخدام کند. نه اینکه لاله زار بد باشد؛ بلکه به این دلیل که دکتر دوست داشت خودش کسانی را که وارد آنجا میشــوند تربیت کند و انها دست پرورده خودش باشند.

جمشید مشایخی اولین فیلم کوتاه و فیلم بلند وی

من فیلمی به نام «جلد مار» داشــتم که در آن با مرحوم هژیر داریوش کار کردم و با خانم فخری خوروش همبازی بودم، بعد از آن فکر میکنم ســال ۴۳ فیلمی با ابراهیم گلستان کار کردم به نام «خشت و آینه».

که برای یک سکانس ده دقیقه ای که داشتیم؛ سی جلسه با آقای گلستان کار کردیم تا از این بازی اغراق آمیز تئاتری بیرون بیاییم. ما بازیگر تئاتر بودیم و او کاری کرد که ما بیاییم و بازی زیرپوستی و به نوعی سینمایی انجام بدهیم.

جمشید مشایخی و خاطرات فیلم گاو

سال ۱۳۵۱ ،با شادوران علی حاتمی، شش داستان از حضرت مولانا را کار میکردیم، جایی در تهران بود به اسم سپه ســالار،که آن زمان توریستها می آمدند و از آنجا بازدید میکردند.

علی از این مکان سکانســی داشت و بچه ها داشتند صحنه را آماده میکردند. برای گریم، حدود ۳۰ نفر توریست از کانادا آمده بودند و یکی از آنها جوانی بود که مترجمشــان بود.آمد کنار من و گفت: اینها شــما را به خاطر فیلم  « گاو» میشناسند.

گفتم: برو بگو اشتباه کرده اند و من را با آقای انتظامی یا نصیریان، اشتباه گرفته اند. وقتی این را به آنهاگفت،گفتند این را به شما ثابت میکنیم. تعجب کرده بودم که چطور میخواهند این کار را بکنند

.تا اینکه مترجم گفت: شــما یکی از آن سه نفری بودید که داشتید «مش حسن» را میبردید، مش حسن با چوب زدتان و شما برگشتید گفتید: «مش حسن!». آن نگاه شما بالاترین بازی آن فیلم بود

خان دایی هم رفت…

مرحوم عباس شــباویز دفتری داشت به اســم «آریانا فیلم». بنده و آقای کشاورز را دعوت کرده بود که با مسعود کیمیایی درباره فیلم، صحبت کنیم، قرار بود نقش خان دایی را آقای کشــاورز و نقش فرمان را من بازی کنم.

اما آقای کشاورز نیامد. یک روز که ما وارد حیاط استودیو شدیم، بهروز و مسعود ایستاده بودند، که یکهو مسعود گفت:پیدا کردم؛ جمشید خان دایی را بازی میکند و ناصر ملک مطیعی هم، فرمان را.

مازیار پرتو هم که خدا رحمتش کند، فیلمبردار بود و فیلم «قیصــر» یکی از بهترین فیلمبرداری های آقای پرتو شــد. قیصر یک کار دلی بود و ما از صمیم قلب آن را انجام دادیم. این دو کار را ســال ۴۸ انجام دادیم. زمانی بود که دو سال قبلش جهان پهلوان تختی، از دنیا رفته بود.

خاکسپاری جمشید مشایخی هنوز قطعی نشده است

خاکسپاری جمشید مشایخی

هنوز زمان مراسم تشییع جمشید مشایخی (هنرمند پیشکسوت بازیگری) مشخص نشده است.

سام مشایخی پسر این هنرمند در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا گفت: تا آخر امشب (۱۴ فروردین ماه) قطعاً زمان مراسم خاکسپاری مشخص خواهد شد.

جمشید مشایخی که در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود، شامگاه ۱۳ فروردین ماه از دنیا رفت.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی درباره زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر زنده یاد مشایخی گفته است: در تلاش هستیم تا با هماهنگی‌های لازم مراسم تشییع پیکر این هنرمند روز شنبه، ۱۷ فروردین ماه برگزار شود.

در آخرین پستی که در صفحه اینستاگرام مشایخی منتشر شد، آمده است: «پدر ما ساعت ٩ شب امشب ١٣ / فروردین / ١٣٩٨ در نهایت آرامش به سفر ابدی رفت. تشکر ویژه از همه عزیزانی که همواره به ایشان لطف و محبت داشتند. روح ایشان شاد و یادش گرامی باد. نادر، نغمه و سام مشایخی

کلیدواژه ها: خاکسپاری جمشید مشایخی, خاکسپاری جمشید مشایخی, بیمارستان عرفان, تسلیت جمشید مشایخی, تسلیت جمشید مشایخی, جمشید مشایخی در گذشت, جمشید مشایخی در گذشت, خاکسپاری جمشید مشایخی, پیام تسلیت جمشید مشایخی

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 43 = 45