دربی 89

بزرگترین دربی آسیا از نگاه آمار

دیدار دربی ۸۹ بین دو تیم استقلال و پرسپولیس شنبه ۱۰ فروردین ۹۸ ساعت ۱۷:۰۰ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.

* دربی ۸۹ با دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود*

بدون شک فوتبال، محبوب ترین و بزرگترین ورزش در سراسر جهان است. ورزشی که به شکل عجیبی در دل طرفداران‌اش جا باز کرده است. در طی ۱۰۰ سال گذشته، بارها و بارها در بازی های مهم فوتبال، شاهد جاری شدن اشک شوق و ناراحتی برای پیروزی و شکست تیم ها از سوی هواداران بوده ایم؛ حالا سوال اینجاست که چگونه می شود که یک ورزش، انقدر از نظر عاطفی و روانی، مردم را درگیر کرده و آن ها را به خود وابسته کرده است.

چمن سبز، توپ چهل تیکه، زمین ۱۰۱ متری یا ۹۰ دقیفه نفس گیر، کدام یک دلیل اصلی این اتفاق هستند؛ یا اینکه قصه دیگری در پس این موضوع در حال جریان است؛ هرچه که هست.

امروزه فوتبال، مهم ترین و محبوب ترین ورزش جهان است که جدا از محبوبیت، سالانه میلیون ها دلار پول در این ورزش درحال چرخش است و هزینه های بسیار زیاد و عجیبی برای خرید بازیکنان بزرگ پرداخت می شود.

از گرت بیل میلیونی گرفته تا قیمت عجیب ۲۲۲ میلیونی نیمار، از خرید و فروش های سنگین و بزرگ تاریخ فوتبال به حساب می آیند. در کنار همه جذابیت های گفته شده، مهمترین و جذاب ترین اتفاق در فوتبال هر کشور، دربی یا شهرآورد فوتبال آن کشور است.

شهرآورد یا دربی، به مسابقه ورزشی بین دو باشگاه همشهری که هم آورد هم هستند گفته می شود. دربی بیشتر در ورزش های گروهی مثل فوتبال و راگبی کاربرد دارد.

مسابقه های دربی، همیشه از جذابیت ویژه ای برخوردارند؛ به طوری که میزان تماشاگران حاضر در ورزشگاه، تعداد نمایش زنده مسابقه در شبکه های تلویزیونی و رادیویی و خبر های پیش و پس از انجام مسابقه، در مقایسه با دیگر مسابقه ها دوچندان می شود. این موضوع نشان از اهمیت بالا و جذابیت ویژه دربی ها دارد.

فارغ از ۳ امتیار مسابقه که ارزش خودش را دارد؛ دربی بیشتر یک مسابقه حیثیتی است که و دو تیم بیشتر از این که به فکر ۳ امتیاز و وضعیت خود در جدول لیگ باشند، به دنبال ارزش آفرینی، انجام یک بازی خاص و نمایش و در نهایت برد آبرومندانه مسابقه هستند.

به طوری که در خیلی از دربی های انجام شده تا به امروز، به دلیل حساسیت زیاد بازی، شاهد درگیری بازیکنان با یکدیگر در زمین و حتی داور بوده ایم؛ در بعضی موارد خاص هم طرفداران دو تیم در ورزشگاه با یکدگیر درگیر شده و یا وارد زمین مسابقه شده اند. همه این ها، نشان از حساسیت و خاص بودن دربی ها به ویژه در فوتبال دارد.

*دربی ۸۹ جنگ ابر قدرت ها*

دربی

دربی ۸۹ ، دربی تهران یا شهرآورد سرخابی نام داده شده به دربی فوتبال بین دو باشگاه تهرانی پرسپولیس و استقلال (تاج سابق) است.این دیدار بزرگترین دربی آسیا و یکی از بزرگترین شهرآوردهای جهان است و در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. این بازی در تیر ۱۳۸۷ توسط مجله وردساکر (WorldSoccer) به عنوان مهمترین شهرآورد در آسیا و بیست و دومین دربی بزرگ در جهان اعلام شد.

نشریه ورلد ساکر در گزارشی در شماره دسامبر ۲۰۱۵ خود، این دربی را در میان ۵۰ رقابت برتر فوتبال دنیا شناسانده و آن را با شهرآوردهای شناخته‌شده ملی و باشگاهی فوتبال دنیا در یک گروه جای داده‌است.

پیشینه رقابت دربی سرخابی به رقابت دو باشگاه شاهین و تاج بازمی‌گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد، شاهین سفیدپوش و تاج آبی‌پوش بود. بعدها با انحلال باشگاه شاهین و جابجایی دسته‌جمعی بازیکنان آن به پرسپولیس، بازی‌های استقلال وشاهین حساسیت خود را از دست داد و دربی تاج – پرسپولیس و پس از انقلاب استقلال – پرسپولیس جایگزین آن شد.

مرور رکوردهای ماندگار دربی سرخابی

دو تیم استقلال و پرسپولیس تاکنون ۸۸ بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن؛ ۲۶برد برای استقلال،۲۲ برد برای پرسپولیس و ۴۰ تساوی بوده‌ است. اولین بازی دو تیم در ۱۶ فروردین سال ۱۳۴۷ بوده‌است که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت.

پرگل‌ترین بازی‌ها

شهرآوردهای دوازدهم و هشتاد و دوم بوده‌است که پرسپولیس به ترتیب با نتایج (۰–۶) و (۲–۴) موفق به شکست استقلال شد.

اولین گلزن:

احمد منشی‌زاده- استقلال- داربی ۳

بیشترین گل زده:

صفر ایرانپاک – پرسپولیس- ۷ گل

سریع‌ترین گل:

علی سامره در ثانیه ۴۸ در داربی ۵۳

دیرهنگام‌ترین گل:

اسماعیل شریفات در دقیقه ۱۰۷ در داربی ۷۳

جوان‌ترین گلزن داربی:

حسن روشن با ۱۸ سال و ۳۵۸ روز در داربی ۱۴

مسن‌ترین گلزن داربی‌:

کریم باقری با ۳۵ سال و ۳۴۸ روز در داربی ۶۳

بیشترین کلین‌شیت:

سید مهدی رحمتی، ۸ بار

از نظر دقایق متوالی بسته‌ماندن دروازه:

نیلسون کوریا پرسپولیس ۴۰۵ دقیقه از آغاز داربی۷۵ تا دقیقه ۴۵ داربی۷۹

هت تریک:

همایون بهزادی در دربی ۱۲

ایمون زاید در دربی ۷۴

بازیکنانی که به هر دو باشگاه گل زده‌اند

مهدی هاشمی نسب- ۴ گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال

شاهرخ بیانی ۲ گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال

غلامرضا فتح‌آبادی یک گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال

بیشترین بازی :

علی پروین با ۲۰ بازی

نخستین کاپیتان‌ها

کامبیز جمالی استقلال

همایون بهزادی پرسپولیس

جوان‌ترین بازیکن داربی:

حسن روشن با ۱۷ سال و ۹ ماه در دربی ۱۰

مسن‌ترین بازیکن داربی‌:

غلامرضا عنایتی با ۳۹ سال سن و ۲۴ روز در دربی ۸۰

نخستین مربی خارجی:

زدراکو رایکوف (استقلال- ۱۳۴۹)

نخستین بازیکن خارجی:

آلن ویتل (پرسپولیس- دربی ۲۱)

اولین گلزن خارجی:

عیسی ترائوره (پرسپولیس- دربی ۵۵)

بیشترین قضاوت:

محسن ترکی در ۷ بازی

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 1