بهداشت چیست؟

بهداشت «بـه زبان پارسی دری «صحت»» بـه معنی حفظ سلامتی و تندرستی اسـت. در واقع علم و هنر جلوگیری از مریضی ها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سلامتی بـه‌وسیله کوشش‌هاي‌ اجتماعی را بهداشت میگویند.

بهداشت در واقع زیر بنای فعالیتهای اقتصادی و پیشرفتهای اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع، و حقوق خود را کسب کند.

بهداشت عبارت است ازعلم وهنرپیشگیری از بیماریها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند، می توان در مجموع، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد.

در قانون اساسی بر مسأله بهداشت تاکید زیادی شده است. دراصول سوم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماریها، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است.

برای دانلود رایگان اینفوگرافیک باکیفیت روز پزشک اینجا کلیک کنید. 

برای دانلود مجموعه آیکون‌های روز پزشک اینجا کلیک کنید. 

اهداف بهداشتی

مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم، هر روز نکات بهداشتی ریزتر و دقیق تر و اهداف بهداشتی، گسترده تر می شوند .

طور خلاصه اهداف بهداشتی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

۱- سالم سازی محیط زیست.

۲- کنترل بیماریهای واگیردار.

۳- آموزش بهداشت عمومی.

۴- ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماریها.

۵- ایجاد و توسعه، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد تا افراد ازحق مسلم خود یعنی سلامت و زندگی طولانی بهره مند و در مواقع بیماری بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند. اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند ، بهداشت جامعه نیز تامین خواهد شد . بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد ؛ انسانها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا، آب ، زمین و… جلوگیری نمایند و از گسترش بیماریهای واگیردار با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری به عمل آورند.

برای دانلود رایگان مجموعه آیکون‌های روز داروساز اینجا کلیک کنید. 

برای دانلود مجموعه لوگوهای شرکت‌های داروسازی داخلی و خارجی باکیفیت وکتوری و لایه باز اینجا کلیک کنید.

برای دانلود قالب آماده و جذاب ویژه داروسازی و شرکت‌های دارویی اینجا کلیک کنید. 

سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی که در شهر ژنو پایتخت سویس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است.

در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال ۱۹۴۶ تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل سال ۱۹۴۸، در نیویورک تنظیم و تصویب شد و درژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱ کشور جهان تشکیل شد.

هدف این سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسانهای روی زمین است، به دنبال این هدف، سازمان، برنامه های زیادی را به مرحله اجرا می گذارد تا زمینه مساعدت کشورها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.

یکی از موانع بزرگ در بهبود وضع بهداشت در دنیا کمبود اشخاص متخصص می باشد . سازمان بهداشت جهانی برای رفع این مشکل، دوره های مطالعاتی و کارآموزی و تعلیم و تکمیلی در سرتاسر جهان تشکیل داده است.

بیشترین توجه سازمان مداوای تبهای مناطق حارّه، سل ، جذام، وبا، طاعون، آبله ، امراض تناسلی، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز می باشد و از جمله برنامه های عمده آن ریشه کنی مالاریا و آبله است.

ایران در ۲۳ نوامبر ۱۹۴۶، به عضویت این سازمان درآمد و همه ساله در اجلاس سالیانه آن و در کمیته منطقه ای در گروه مدیترانه شرقی شرکت داشته است.

وظایف و ماموریت‌ها

WHO علاوه بر هماهنگ‌ کردن تلاش‌های بین‌المللی برای پایش بیماری‌های عفونی، مانند مالاریا و ایدز از برنامه‌هایی برای پیشگیری و درمان چنین بیماری‌هایی حمایت می‌کند. این سازمان از تولید و توزیع واکسن‌های موثر و بی‌خطر، شیوه‌های تشخیصی داروها حمایت می‌کند.

WHO علاوه بر ماموریت‌های فوق بر اساس پیمان‌های بین‌المللی ممکن است ماموریت‌های جدیدی را به عهده گیرد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین متولی “طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها” (ICD)  است که دهمین تجدید نظر در آن در سال ۱۹۹۲ منتشر شد.

ساختار

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت نمایندگانی به “مجمع جهانی بهداشت” می‌فرستند، که ارگان اصلی تصمیم‌گیری این سازمان است.

این مجمع  هر سال در ماه مه تشکیل جلسه می‌دهد و علاوه بر تعیین دبیرکل سازمان برای پنج سال، سیاست‌های مالی سازمان را بررسی می‌کند و بودجه‌های پیشنهادی برنامه‌ها را بازبینی و تایید می‌کند.

مجمع همچنین ۳۶ عضو حود را به عنوان هیات اجرایی برای سه سال برمی‌گزیند تا تصمیمات و سیاست‌های مجمع را به اجرا درآورند و به مشاوره دادن و تسهیل کارها بپردازند.

همه اعضای سازمان ملل می‌توانند عضو سازمان بهداشت جهانی شوند. سایر کشورها در صورتی که تقاضای عضویت‌شان به تصویب اکثریت مجمع عموم جهانی بهداشت برسد، می‌توانند عضو شوند.

۱۹۳ کشور در حال حاضرعضو WHO هستند. تمام اعضای سازمان ملل به جز لیختن‌اشتاین عضو سازمان جهانی بهداشت هستند. دو کشور غیر عضو سازمان ملل  نیو (Niue) و جزایر کوک هم عضو WHO هستند.

WHO دارای شش دفتر منطقه‌ای آفریقا (برازاویل، کنگو)، آمریکا (واشنگتن دی‌سی، ایالات متحده)، مدیترانه شرقی (قاهره، مصر)، اروپا (کپنهاگ، دانمارک)، جنوب شرق آسیا (دهلی نو، هند) و غرب اقیانوسیه (مانیل، فیلی‌پین) است که تا حد زیادی دارای خود مختاری هستند و هرکدام کشورهای منطقه خود را پوشش می‌دهند.

رئیس این دفترها که مدیر منطقه‌ای نام دارد بوسیله “کمیته منطقه‌ای” برای پنج سال انتخاب می‌شود. هر کمیته منطقه‌ای از وزاری بهداشت کشورهای عضو تشکیل می‌شود.

علاوه بر این سازمان بهداشت جهانی در ۱۴۷ دفتر کشوری و رابط  را در همه این مناطق اداره می‌کند. معمولا در پایتخت هر کشور یک دفتر وجود دارد که ممکن است دفاتر اقماری در سایر مناطق کشور را سرپرستی کند.

دفتر کشوری را یک پزشک تعلیم‌دیده با عنوان “نماینده سازمان جهانی بهداشت”  اداره می‌کند که ملیت کشور مربوط را ندارد.

شاید برای شما جالب باشد که بودجه سالیانه سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود سه میلیارد دلار است که تقریباً یک چهارم آن توسط اعضا و بقیه‌ی آن توسط کمک‌های داوطلبانه تامین می‌شود.

بودجه‌ی این سازمان در شش ردیف هزینه می‌شود که توجه به این حوزه‌ها، می‌تواند ماموریت و اهداف سازمان بهداشت جهانی را شفاف‌تر نماید:

دسته اول: بیماری های قابل انتقال یا Communicable Diseases

بیماری‌هایی مانند AIDS و هپاتیت و مالاریا و بیماری‌هایی که با واکسیناسیون قابل پیش‌گیری هستند در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته دوم: بیماری‌های غیرقابل انتقال یا Non-Communicable Diseases

بیماری‌هایی مانند بیماریهای ذهنی و روانی و اعتیادهای شیمیایی و خشونتهای رفتاری و معلولیت‌ها در این گروه قرار می‌گیرند.

دسته سوم: ترویج سلامت در طول زندگی

مسائلی مانند بهداشت تولیدمثل و بهداشت کودکان و افراد بالغ و پیر شدن و مسائل مرتبط با سلامتی افراد پیر و عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته چهارم: سیستمها و نظام‌های بهداشت و سلامت

خط‌مشی‌ها و استراتژی‌های کلان دولتها در حوزه سلامت، دسترسی مناسب به دارو و تکنولوژی‌های درمانی و تسهیل عملکرد سیستمهای بهداشت و سلامت در دولتها، از جمله زیرمجموعه‌های این دسته است.

دسته پنجم: آمادگی برای مواجهه با چالش‌ها

ظرفیت کشورها برای مواجهه با چالش‌ها و بحران‌ها و همینطور آماده بودن آنها برای درک شرایط اضطراری و پیش بینی احتمال وقوع آنها و مدیریت شرایط بحران از جمله زیرمجموعه‌های این دسته است.

دسته ششم: بودجه‌های مرتبط با فرایندهای داخلی سازمان بهداشت جهانی

شفافیت، مدیریت داخلی سازمان، برنامه ریزی استراتژیک و تخصیص بهینه منابع و انجام کارهای ستادی و هماهنگی‌ها، از جمله زیرمجموعه‌های دسته‌ی ششم هزینه‌های سازمان بهداشت جهانی است.

روز جهانی بهداشت

روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت هرسال در ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین اسـت و هرسال شعار متفاوتی دارد.شعار سال ۲۰۲۲ برای روز سلامتی «سلامتی ما، سلامتی سیاره ما» اسـت.

هدف و رسالت روز جهانی بهداشت چیست؟

رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی اسـت کـه سازمان بهداشت جهانی «WHO» ان را در رأس اولویت‌هاي‌ بهداشتی سال قرار داده اسـت.

هدف این سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان‌هاي‌ روی زمین اسـت، بـه دنبال این هدف، سازمان، برنامه‌هاي‌ زیادی را بـه مرحله اجرا می گذارد تا زمینه مساعدت کشور‌ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.

برای دانلود اینفوگرافیک باکیفیت فواید درمان از راه دور اینجا کلیک کنید. 

در جمهوری اسلامی ایران امر بهداشت همواره بـه عنوان یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه مندی کشور مدنظر بوده اسـت چنانکه فصل بیست و پنجم قانون” بر نامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور” بـه بهداشت و درمان اختصاص داده شده اسـت

ماده ۱۹۲

الف ـ بـه ‌منظور افزایش کارایی و توسعه ي خدمات بهداشتی درمانی در کشور و ایجاد تسهیلات جهت دسترسی آحاد مردم بـه این خدمات و تعیین حدود تصدی بخش دولتی و غیر دولتی اقدامات زیر انجام خواهد شد:

۱- کلیه خدمات بهداشتی اعم از شهری و روستایی بـه صورت رایگان توسط دولت ارائه می ‌گردد.

۲- خدمات درمان سرپایی روستاییان در واحدهای موجود توسط دولت ارائه می ‌شود. توسعه ي مراکز درمان روستایی در مناطقی کـه امکان سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی وجود ندارد توسط دولت انجام می‌ شود

۳- درمان سرپایی شهری در مراکز بهداشت و درمان شهری موجود بـه عهده دولت اسـت لکن توسعه ان با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی خواهد بود. توسعه فعالیت هاي‌ بخش دولتی منحصر بـه مناطقی خواهد بود کـه جاذبه ‌اي برای بخش خصوصی وجود ندارد.

۴-ضمن استمرار تصدی دولت در درمان بستری برای مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته و شهر های کوچک «کمتر از یک صد هزار نفر جمعیت» و تأمین تخت هاي‌ آموزشی متناسب با تعداد دانشجویان دانشگاه هاي‌ علوم دکتری، توسعه ي مراکز درمان بستری در شهر های بزرگ «بیشتر از یک صد هزار نفر جمعیت» بر عهده ي بخش غیر دولتی خواهد بود. همچنین در شهر های بزرگ جهت واگذاری امکانات درمان بستری موجود و ایجاد مراکز درمان بستری جدید برای بخش غیر دولتی با اولویت تعاونی‌هاي‌ گروه دکتری تسهیلات لازم ایجاد خواهد شد.

۵-سازمان بهزیستی کشورمکلف اسـت در جهت سامان دهی و توانبخشی بیماران روانی مزمن و سالمندان، درسال اول برنامه ي سوم نسبت بـه تهیه، تدوین و اجرای طرح سامان دهی بیماران یاد شده اقدام نماید. آیین‌نامه ي اجرایی بند فوق با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و سازمان برنامه و بودجه تهیه و بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ب ـ بـه وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری اجازه داده می‌ شود در جهت ارتقای کارایی و مشارکت کارکنان و مردم در مورد امکانات بهداشتی و درمانی و دارویی و توانبخشی خود با رعایت موارد مذکور در بند «الف» این ماده اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- خرید خدمات تعریف شده از کارکنان خود طبق تعرفه‌هاي‌ مصوب «نظام کارمزدی بـه جای روزمزدی» و همچنین از بخش غیر دولتی.

۲- پرداخت بخشی از درآمدهای حاصل از ارائه ي خدمات بـه کارکنان در واحدهای تحت تصدی دولت بـه صورت کارانه برای افزایش کارایی آنان.

اعتبار لازم برای اجرای بند «ب» این ماده در لایحه ي بودجه ي سالانه منظور خواهد شد. درآمدهای حاصله در هر استان در قالب بودجه‌هاي‌ سالانه صرف توسعه ي کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی همان استان می ‌گردد.

آیین ‌نامه‌هاي‌ اجرایی این ماده شامل تعیین وضعیت کارکنان شاغل، ضوابط و نحوه ي واگذاری، تعریف خدمات قابل واگذاری و نحوه ي قیمت‌ گذاری انها، روش هاي‌ پرداخت، نحوه ي هزینه ي درآمدهای حاصله و سایر موارد، مشترکاً توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و سازمان برنامه و بودجه حداکثر در مدت شش ماه پس از تصویب این قانون تهیه و بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۹۴

کلیه مراکز تولید و توزیع موارد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و همچنین مراکزی کـه در زمینه‌هاي‌ فوق خدماتی را ارائه می ‌کنند موظفند ضمن رعایت ضوابط بهداشتی کـه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و دستگاه هاي‌ ذیربط اعلام می ‌گردد نسبت بـه اخذ تأییدیه ي ادواری از افراد حقیقی و یا حقوقی «دولتی و یا غیر دولتی» کـه صلاحیت انها حسب مورد از طرف دستگاه هاي‌ سابق‌الذکر برای مدت معین تأیید شده اسـت اقدام کنند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و دستگاه هاي‌ ذیربط موظفند حسب مورد بر خدمات افراد حقیقی و یا حقوقی تأیید صلاحیت شده بـه صورت مستمر نظارت ودر صورت مشاهده تخلف ضمن رد صلاحیت انها موضوع را بـه مراجع قانونی ارجاع نمایند.

آیین نامه این ماده مشتمل بر تعیین واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی مشمول این ماده، تعیین مقاطع زمانی اخذ تأییدیه ي بهداشتی برای هر یک از مراکز مربوطه، تعیین تعرفه‌ها، نحوه ي برخورد با متخلفان اعم از اخذ جرایم و معرفی بـه دادگاه، ضوابط تعیین صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی نظارت کننده و سایر موارد، حداکثر طی مدت شش ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری با همکاری دستگاه هاي‌ ذیربط تهیه و بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۹۷

بـه ‌منظور نهادینه کردن امنیت غذا «دسترسی همه ی افراد جامعه بـه غذای کافی و سالم» و التیام تغذیه مردم و کاهش مریضی هاي‌ حاصل از سو هاضمه و ارتقای سلامت جامعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری موظف اسـت حداکثر طی مدت یکسال نسبت بـه تعیین سبد غذایی مطلوب اقدام کند و برای تحقق ان دستگاه هاي‌ ذیربط باید اقدامات ذیل را بـه‌عمل آورند.

الف ـ وزارت خانه‌هاي‌ فرهنگی و آموزشی و همچنین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت بـه ارتقای فرهنگ و آگاهی هاي‌ تغذیه ‌اي و ارائه ي آمـوزش هاي‌ لازم بـه منظور ترویج سبد مطلوب غذایی بـه عموم مردم اقدام کنند.

ب – شورای اقتصاد در توزیع منابع اعتباری یارانه‌ها در مورد مواد غذایی پس از کسب نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری زمینه ي اجرای سبد مطلوب غذایی را فراهم خواهد کرد.

ج – بـه ‌منظور رفع سوء هاضمه ي خانوارهای کم ‌درآمد، یارانه ي کالاهای اساسی اعطایی بـه نیازمندان، روستاییان و ساکنین مناطق کمتر توسعه یافته نسبت بـه سایرین افزایش می ‌یابد.

د ـ بـه ‌منظور ارتقای سطح سلامتی مردم، مؤسسه ي استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف اسـت حداکثر تا پایان برنامه ي سوم استانداردهای ایمنی مواد غذایی را تکمیل و جهت اعمال نظارت بر کیفیت تولید و عرضه ي مواد غذایی بـه وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و سایر ذیربط اعلام کند.

هـ ـ ساختار و تشکیلات مناسب امنیت غذا و تغذیه در سطوح ملی و استانی طی مدت شش ماه از تصویب این قانون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری تهیه و پس از تأیید سازمان هاي‌ امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

شیوع کرونا و روز جهانی بهداشت

برای دانلود رایگان ۴ اینفوگرافیک با موضوع کرونا اینجا کلیک کنید. 

کووید -۱۹ لطمه‌های سنگینی بر پیکره جهان وارد کرده و تأثیر آن بر کشورهایی که پیش از این همه‌گیری جزو جوامع آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شدند، بسیار شدیدتر بوده است. این جوامع بیشتر در معرض بیماری قرار دارند، به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی مناسب دسترسی ندارند و در نتیجه در مهار ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. در واقع می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هرچند در طول سال‌های اخیر بعضی از کشورهای جهان با وجود رشد سریع اقتصادی، زندگی بهتری را تجربه کردند و بسیاری کشورها از این پیشرفت‌ها محروم بوده‌اند، همه‌گیری کووید -۱۹ به شدت دستاوردهای بهداشتی را تحت تأثیرات منفی خود قرار داد بنابراین افراد بیشتری به سمت فقر و فقدان امنیت غذایی سوق پیدا کردند و نابرابری‌های جنسیتی، اجتماعی و بهداشتی به شدت افزایش یافت.

برای دانلود رایگان پوستر آماده چاپ مقایسه علائم کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی اینجا کلیک کنید. 

حقیقت این است که با توجه به شرایط ناگوار فعلی، برای اولین بار در طول ۲۰ سال اخیر، سطح فقر جهانی افزایش یافته است که این امر مانع عظیمی برای پیشرفت در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود. از سوی دیگر حدود ۶۰ درصد از ساکنان بعضی از کشورها فاقد پوشش خدمات بهداشتی ضروری هستند، بیش از یک‌میلیارد انسان در سکونتگاه‌های نامناسب حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که این امر احتمال ابتلای آن‌ها را به ویروس کرونا افزایش داده و آمار انتقال آن را به شدت بالا برده است. فقط پنج‌میلیون و ۹۰۰ هزار کودک در مناطق آسیا و اقیانوسیه به دلیل اخلال‌های ایجاد شده در روند تحصیلی و همچنین تأثیرات اقتصادی منفی از حق ادامه تحصیل محروم مانده و ۵۲ درصد از ساکنان این مناطق هیچ‌گونه دسترسی به اینترنت ندارند.

احمد المنظری، مدیر منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه‌ ناامید‌کننده جدیدی، تاکید کرد که همه‌گیری کووید-۱۹ همچنان باعث بروز زیان‌های هنگفتی می‌شود.

المنظری در بیانیه‌ چهارشنبه ۲۹ دسامبر سازمان جهانی بهداشت، افزود: «به دلیل نابرابری در توزیع واکسن‌ها و میانگین پایین واکسیناسیون که منجر به تداوم ظهور سویه‌های جدید و خطرناک کرونا و انتشار آن در سطح جهان می‌شود، وضعیت در سال ۲۰۲۲، بسیار دشوار خواهد بود.»

او تاکید کرد:«تا زمانی که همه در برابر این ویروس ایمن نشوند، هیچ‌کس از وضعیت مطمئنی برخوردار نخواهد بود.»

چالش‌های بسیار

مدیر منطقه شرق مدیترانه در سازمان جهانی بهداشت در عین حال هشدار داد که آمار مرگ و میر در اثر بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی در این منطقه همچنان در سطح غیرقابل پذیرشی بالاست.

او همچنین خواستار مقابله با همه این چالش‌ها، تداوم تامین خدمات اولیه بهداشتی و سرعت پاسخگویی مشابه به این پاندمی شد.

از سوی دیگر، المنظری با تاکید بر وجود بسیاری از امور امیدوارکننده، گفت: «ما شاهد سطوح بی‌سابقه‌ای از همبستگی و اقدام در مقابله با کووید-۱۹ بوده‌ایم، زیرا دولت‌ها، مدیران حوزه سلامت و بخش‌های مختلف برای مقابله با این چالش، دست به دست هم داده‌ و کشورها به شکلی بی‌سابقه برای مقابله با این چالش بسیج شده‌اند.»

المنظری در پایان تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت با تشکل دست اندرکار نوآوری‌ در راستای آمادگی برای مقابله با پاندمی و دیگر شرکا برای بهبود تولید واکسن در سطح منطقه همکاری می‌کند که این همکاری، نه تنها برای تولید واکسن‌های کووید-۱۹، بلکه در جهت تولید به موقع سایر واکسن‌ها و داروهای ضروری، خواهد بود.

شایان ذکر است که سازمان جهانی بهداشت نیز ساعاتی پیش اعلام کرد که خطر ابتلا به سویه اومیکرون و دلتا همچنان بسیار بالا است. این سازمان خواستار اقبال مردم به واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های پیش‌گیرانه مانند زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی شد.

برای دانلود رایگان مجموعه جذاب آیکون‌های کروناویروس اینجا کلیک کنید. 

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران

دکتر سید جعفر حسین ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ به عنوان نماینده کشوری سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

وی پیش از انتصاب به عنوان نماینده کشوری ایران، از ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بوده است.

دکتر حسین همچنین به عنوان نماینده سازمان جهانی بهداشت در لیبی (شهریور ۱۳۹۴ – تیر ۱۳۹۸) و سرپرست دفتر نمایندگی این سازمان در تونس (اردیبهشت ۱۳۹۵ – بهمن ۱۳۹۶) خدمت کرده است.

طی این دوره، وی به مدت ۶ ماه سمت هماهنگ‌کننده مقیم/بشردوستانه را نیز عهده‌دار بود.

پیش از پیوستن به دفتر لیبی، دکتر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در عراق بود (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴) و برای مدتی نیز همزمان کشور سوریه را پوشش می‌داد.

وی از سال ۱۳۸۲ سمت مشاور در قسمت ارتقای سلامت در حوزه خشونت، جراحت و معلولیت را در دفتر منطقه مدیترانه شرقی بر عهده داشت.

دکتر حسین دارای مدرک دکترای بهداشت عمومی از دانشگاه بلفورد در ایالات متحده آمریکا، مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بیمارستان و خدمات بهداشتی از دانشگاه لیدز، انگلستان و مدرک پزشکی از دانشگاه پیشاور پاکستان است.

وی پیش از پیوستن به دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت سمت‌های مختلفی را بر عهده داشته است که از آن جمله می‌توان به مسئول پروژه در حوزه سلامت کودکان در دفتر نمایندگی یونیسف در پاکستان، کارشناس ارشد حوزه سلامت کودکان در دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در پاکستان و هماهنگ‌کننده سلامت در دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در پاکستان/افغانستان در خلال سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ اشاره کرد.

دکتر حسین در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ سمت‌های متعددی را در دولت پاکستان از جمله معاون برنامه جامع واکسیناسیون، معاون بهداشت منطقه‌ای، جانشین معاونت پزشکی بیمارستان روانپزشکی و مدیر برنامه سلامت زنان در برنامه ملی مراقبت‌های بهداشتی اولیه و تنظیم خانواده بر عهده داشته است.

وی فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه فوریت‌های بهداشتی بویژه در زمینه تقویت نظام بهداشتی پس از وقوع فوریت و مسائل بهداشتی مرتبط با پناهندگان و مهاجران در منطقه و فراتر از آن انجام داده است.

دکتر حسین از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ داور حل و فصل اختلافات در دفتر منطقه‌ای بودند. وی هدایت طرح‌های متعددی را در سازمان ملل، بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت عهده‌دار بوده و همچنین مقالات متعددی را در مجلات بین‌المللی منتشر کرده‌اند.

 

به سفارش سازمان بهداشت جهانی دو موشن گرافیک در راستای پروژه ICERP به دو زبان انگلیسی و فارسی ساخته شده که از طریق لینک‌های زیر قابل مشاهده میباشند:

موشن گرافیک اول به دو زبان انگلیسی فارسی

موشن گرافیک دوم به دو زبان انگلیسی فارسی

 

 

منابع: تبیان، ایرانا، همشهری آنلاین

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 60 = 62