چه یک محصول طبیعی باشد و یا دنیای ساخته شده به دست بشر، سرعت همانقدر هیجان انگیز بودن را حفظ می‌کند. از تانک‌ها تا قطارهای شهر بازی، بشقاب پرنده تا سفینه‌های فضایی. داستان سابقه‌ی ثبت سرعت همان داستان توسعه انسان هاست؛ چطور مرزهای احتمالاتتکنولوژی را به منظور به مبارزه طلبیدن طبیعت و سفر کردن سریعتر از همیشه به پیش بردیم.

در اینفوگرافیک سریع‌ترین این اطلاعات دیداری سازی شده و به صورت خلاصه در درسترس قرار دارد.

  • سرعت بین ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت
  • سرعت ۱۰۰ تا ۳۰۰
  • سرعت ۳۰۰ تا ۱۰۰۰
  • سرعت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰
  • سرعت‌های بیش از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت

سرعت بین ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر

سرعت دویدن انسان ۳۷٫۵۷ کیلومتر در ساعت

در ۱۶ آگوست ۲۰۰۹ اوسین بولت اهل جامائیکا قهرمان دوی ۱۰۰ متر جهان در ۹٫۵۸ ثانیه در برلین آلمان شد. سرعت متوسط او ۳۷٫۵۷ کیلومتر یا ۲۳٫۳۴ مایل در ساعت با حداکثر سرعت ۴۴ کیلومتر (۲۷٫۳۴ مایل) در ساعت بود.

جانوران در خشکی (مسافت طولانی) ۵۶ کیلومتر

پرونگورن (Antilocapra americana) یک جانور سم دار شبیه بز کوهی استکه در امریکا، کانادا و مکزیک یافت می‌شود. مشاهده شده بیش از ۶ کیلومتر (۳٫۷ مایل) را با سرعت ۵۶ کیلومتر (۳۴٫۷ مایل) در ساعت رفته است.

 

دویدن سگ تازی ۶۷٫۲

در ۵ مارس ۱۹۹۴ یک سگ تازی به نام استار تایتل در یک مسیر مستقیم به Wyong در ولز جنوبی در استرالیا ۶۷٫۲ کیلومتر (۴۱٫۷ مایل) انندازه گرفته شد. مسابقه ۴۰۰ یاردی ( ۱۲۰۰ فوت – ۳۶۵٫۳۷ متر) بطور رعد آسا در ۱۹٫۵۷ ثانیه دوید.

حرکت تانک ۸۲٫۲۳

استاندارد تولید تانک عقرب حافظ صلح توسط Repair Craft PLC (انگلستان) توسعه یافته استکه در آزمایش تست QinetiQ در چرتسی شهر سوری انگلستان در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۰۲ سرعت ۸۲٫۲۳ کیلومتر (۵۱٫۱ مایل) در ساعت بدست آورد. با یک موتور دیزلی سرعت بالا طراجی شده RS 2133 دامنه تانک بالستیک و زره بدنه تکه دوزی شده ریل چرخ پلاستیکی قابل تعویض دارد.

موتور سیکلت یک چرخ ۸۹٫۴۶۴

با راندن اسب چنگی، کوین اسکات و تیم یک چرخ انگلستان به سرعت ۹۸٫۴۶۴ کیلومتر (۶۱٫۱۸ مایل) در فرودگاه الوینگتون یورکشایر شمالی انگلیس در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵ دست یافتند.چهار مهندس ۲ سال طول کشید تا این ماشین بدنه فیبر کربنی را بسازند.

سرعت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر

پستانداران در خشکی (فاصله کوتاه) ۱۰۴٫۴ کیلومتر در ساعت

در طی تحقیقاتی که در سال ۱۹۶۵ انجام شد، یک چیتا بالغ ماده (Acinonyx Jubatus) با سرعت ۲۹ متر بر ثانیه (۱۰۴٫۴ کیلومتر و ۶۴٫۸ مایل) فاصله ۲۲۰ یاردی (۲۰۱٫۱ متر و ۶۶۰ فوت) را پیمود.

پرنده (پرواز هم سطح) ۱۲۷

در گزارش منتشر شده توسط محققان در توابع قطب جنوب، سرعت زمینی ثبت شده برای یک آلباتروس خاکستری با برچسب ماهواره ای (Thalassarche chrysostoma) 127 کیلومتر (۷۸٫۹ مایل) بود. این سرعت برای بیش از ۸ ساعت ثابت بود تا زمانی که آلباتروس به آشیانه خود در جزیره پرندگان در جرجیای جنوبی در میان طوفان قطب جنوب رسید.

وسیله نقلیه با نیروی انسانی ۱۳۹٫۴۵

تاد ریچرت در چالش جهانی سرعت با نیروی انسانی با راندن دوچرخه Eta تیم AeroVelo خود به سرعت ۱۳۹٫۴۵ کیلومتر (۸۶٫۶۵ مایل) در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ رسید. این سومین بار در سه روز بود که کانادایی بی پروا رکورد جدیدی را طول این رویداد که در نزدیکی کوه نبرد در نوادا آمریکا برگزار شد ثبت کرد.

ترن هوایی ۲۴۰

Formula Rossa در جهان فراری در ابوظبی امارات میتواند به سرعت ۲۴۰ کیلومتر (۱۴۱٫۹ مایل) برسد. حتی در حال حرکت به سمت بالا ۵۲ متر (۱۷۰ فوت) را در ۴٫۹ ثانیه عبور میدهد. در ۴ نوامبر ۲۰۱۰ به روی عموم افتتاح شد.

سرویس تنیس ۲۶۳

در تاریخ ۹ می ۲۰۱۲ ساموئل گروس (استرالیایی) طی یک رویداد در بوسان کره جنوبی در ضربه شروع بازی رکورد سرعت ۲۶۳ کیلومتر ( ۱۶۳٫۴ مایل) را ثبت کرد. این در حالی بود که راند دوم گروس در برابر الادزمیر اگناتیک مساوی بود. این استرالیایی حرفه ای در طول مسابقه سرویس های ۲۵۵٫۷ کیلومتر (۱۵۸٫۸ مایل) و ۲۵۳٫۵ (۱۵۷٫۵ مایل) را زده بود که هر دو از رکورد قبلی ایو کارلویچ ۲۵۱ کیلومتر (۱۵۶ مایل) عبور کرد. اگرچه او رکورد جهان را کسب کرد اما مسابقه را ۴-۶ و ۳-۶ واگذار کرد.

سرعت بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر

پرنده (شیرجه) ۳۸۹٫۴۶ کیلومتر

قوش تیزپر (Falco Peregrinus) به سرعت تخمین زده شده ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶٫۴ مایل) در یک شیرجه به صورت خم رسید. هیچ حیوانی قادر به سریعتر رفتن از فالکون در پرواز کاملش نیست.

سرعت باد سطحی (ارتفاع بالا) ۳۷۱

در ۱۲ آوریل ۱۹۳۴ کوه واشنگتن (ارتفاع ۶۲۸۶٫۹۱۶ فوت) در نیوهمپشایر ایالات متحده آمریکا باد سطحی با سرعت ۳۷۱ کیلومتر (۲۳۰ مایل) را تجربه کرد.

موتور چهار چرخ ۳۱۵٫۷۴

تری ویلمت (آمریکایی) به سرعت متوسط ۳۱۵٫۷۴ کیلومتر (۱۹۶٫۱۹ مایل) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۸ در فرودگاه مادراس در اورگان امریکا در دو دور رسید. ALSR Rocket Raptor نسخه ۶٫۰ یک یاماها دستکاری شده با یک موتور هیبریدی محور موشکی بود.

قایق ۵۱۱٫۰۹

رکورد جهانی سرعت آب ۲۷۵٫۹۷ گره (۵۱۱٫۰۹ کیلومتر یا ۳۱۷٫۵۸ مایل) توسط کن وربای (استرالیایی) با هواپیمای دریایی بنام روح استرالیا در سد دریاچه بلورینگ در نیوولز جنوبی استرالیا در ۸ اکتبر ۱۹۷۸ ثبت شد.

هواپیمای دو باله ۵۲۰

در سال ۱۹۴۱، Fiat CR.42DB سرعت ۵۲۰ کیلومتر (۳۲۳ مایل) را بدست آورد. هواپیمای دو باله ایتالیایی توسط موتور ۶۰۱A دایملر بنز با قدرت ۷۵۳kW معادل ۱۰۱۰ اسب بخار ساخته شده است. با وجود سرعت آن تنها نمونه اولیه آن ساخته شد. به عنوان هواپیمای دو باله هواپیماهای تک باله جدید را تجت الشعاع قرار داد.

قطار مغناطیسی ۶۰۳ کیلومتر

سری ال ۰ (A07) سری قطار مغناطیسی است که توسط شرکت راه آهن مرکزی ژاپن اداره میشود. در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ ال ۰ به سرعت ۶۰۳ کیلومتر (۳۷۴٫۶۸ مایل) در خط مغناطیسی یاماناشی که یک خط آزمایشی در یاماناشی ژاپن می‌باشد دست یافت.

سرعت بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر

خودرو (رکورد سرعت زمینی) ۱۲۲۷٫۹۸۵ کیلومتر

اندی گرین (انگلستان) در تاریخ ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ در کویر بلک راک در نوادا، آمریکا یک SSC رانشی را با سرعت ۱۲۲۷٫۹۸۵ کیلومتر (۷۶۳٫۰۳۵ مایل یا ۱٫۰۲۰ ماخ) راند که توسط دو موتور جت رولز رویس ساخته شده بود. SSC رانشی اولین خودرو بود که دیوار صوتی را شکست.

انسان (در سقوط آزاد) ۱۳۵۷٫۶ کیلومتر

فلیکس بائومگارتنر در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲ طی ماموریت استراتوس شرکت رد بول از لبه‌ی فضا به زمین با سرعت ۱۳۵۷٫۶ کیلومتر (۸۴۳٫۵ مایل) بالای نیومکزیکو در آمریکا سقوط کرد.

هواپیمای مسافربری ۲۵۸۷

گزارش شده است که Tu-144 توپولوف اولین بار در شوروی سابق در ۳۱ دسامبر ۱۹۶۸ به ۲٫۵ ماخ (۲۵۸۷ کیلومتر یا ۱۶۰۷ مایل) رسید، هرچند سرعت پرواز معمولی آن ۲٫۲ ماخ است. پس از دو سقوط این هواپیما در ۱۹۷۸ از سرویس خارج شد.

هواپیمای با سرنشین ۳۵۲۹٫۵۶ کیلومتر

بالاترین سرعت ثبت شده در یک هواپیمای با سرنشین با قابلیت بلند شدن و فرود با توان خود ۳۵۲۹٫۵۶ کیلومتر (۱۹۳۳٫۱۷ مایل) است. این سرعت توسط کاپیتان الدون جرسز و جورج مورگان جونیور (در دو آمریکایی) در یک لاک هید SR-71A بنام پرنده سیاه نزدیک پایگاه هوایی در کالیفرنیای آمریکا در تاریخ ۲۷ جولای ۱۹۷۶ به ثبت رسید.

هواپیما (موشک انداز) ۷۲۷۴

در ۳ اکتبر ۱۹۶۷ خلبان تست نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا Pete به سرعت ۶٫۷ ماخ (۷۲۷۴ کیلومتر یا ۴۵۲۰ مایل) بر فراز کالیفرنیای آمریکا رسید. آمریکایی در حال پرواز آزمایشی با هواپیمای X-15A-2 بود که از زیر بمب افکن B-52 در نیمه آسمان پرتاب شد.

سرعت بالای ۲۰ هزار کیلومتر

انسان (بطور مطلق) ۳۹۸۹۷

در تاریخ ۲۶ می ۱۹۶۹ ماژول فرمان آپولو ۱۰ در پرواز بازگشت به زمین به سرعت ۳۹۸۹۷ کیلومتر (۲۴۷۹۰٫۸ مایل) رسیده بود که یک خدمه سه نفره از فضانوردان آمریکایی به نام های کولونل توماس استافورد، فرمانده یوجین کارنان و فرمانده جان یانگ بودند.

ورود هوایی به جو زمین ۴۶۶۰ کیلومتر

در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۶ فضاپیمای Stardust ناسا پس از یک ماموریت ۷ ساله برای جمع آوری نمونه های دنباله دار وحشی ۲ به زمین بازگشت. این هواپیما با سرعت ۴۶۶۶۰ کیلومتر (۲۸۹۹۳ مایل) وارد جو زمین شد.

سیاره ۱۷۲۲۴۸

عطارد در فاصله میانگین ۵۷٫۹ میلیون کیلومتر (۳۵٫۹ میلیون مایل) به دور خورشید می‌گردد و دوره مداری ۸۷٫۹۶۸۶ روز را دارد. سرعت متوسط چرخش مداری عطارد ۱۷۲۲۴۸ کیلومتر (۱۰۷۰۳۰ مایل) که تقریبا دوبرابر سریعتر از زمین است.

کهکشان در حال نزدیک شدن ۱۵۰۸۴۰۰ کیلومتر

اگرچه جهان در حال گسترش است اما تعداد کمی کهکشان وجود دارد که در حال نزدیک شدن به ما هستند. ام ۸۶ یک کهکشان لنزی (لنز شکل) واقع در ۵۲ میلیون سال نوری دور از خوشه ویرجین با سرعت ۴۱۹ کیلومتر در ثانیه (۲۶۰ مایل) به سمت ما حرکت می‌کند.

ستاره ۲۴۰۰۰۰۰

در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۰۵ اختر شناسان مرکز هاروارد-اسمیتسونیان برای فیزیک نجومی در ماساچوست ایالات متحده آمریکا، کشف یک ستاره را بنام SDSS J090745.0+024507 اعلام کرد. این ستاره با سرعت ۲٫۴ میلیون کیلومتر (۱٫۵ میلیون مایل) در ساعت سفر می‌کند.

سرعت ممکن ۱۰۷۹۲۵۲۸۴۸٫۸ کیلومتر

سریعترین سرعت ممکن در جهان سرعت نور است که تنها توسط خود نور و دیگر انواع تابش الکترومغناتیسی مانند امواج رادیویی به دست می‌آید. هنگام سفر در خلا سرعت نور در بیشترین حالت ۲۲۹۷۹۲۴۵۸ متر در ثانیه (۹۸۳۵۷۱۰۵۶ فوت) است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

78 − 70 =