حجم اطلاعات و میزان دانش بشری در دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است؛ این حجم از اطلاعات زمانی قابل‌استفاده خواهد بود که بتوان به صورتی صحیح ارائه و درنهایت تحلیل شود. طراحی اطلاعات (Information Design)، استفاده از روش‌ها و رویکردهایی است که به‌منظور ارائه مؤثر و کارآمد داده‌ها و اطلاعات به کار می‌رود. این روش‌ها ضمن برخورداری از زیبایی بصری، باید بتوانند مفهوم اطلاعات را توضیح‌پذیر سازند. طراحی اطلاعات از دهه ۱۹۸۰ میلادی به‌عنوان یک رشته تخصصی موردتوجه قرار گرفت که شامل مهارت‌های میان‌رشته‌ای گوناگونی نظیر گرافیک، آمار، فناوری و مدیریت اطلاعات، بازاریابی، ادبیات و روانشناسی است.
برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که با حجم فراوانی از اطلاعات سروکار دارند، وجود یک تیم مصورسازی اطلاعات با محوریت طراح اطلاعات ضروری است.
تیم مصورسازی اطلاعات را می‌توان با یک تیم فوتبال مقایسه نمود. در یک تیم فوتبال، ۱۱ نفر در زمین حضور دارند که ضمن داشتن یک هدف مشترک هر یک وظیفه مشخصی دارند. بااین‌حال در زمان یک ضربه آزاد مستقیم تمام بازیکنان تیم می‌توانند این کار را انجام دهند، اما ایستادن در موقعیت مشخص و ضربه زدن به توپ تنها کافی نیست؛ بلکه برای رسیدن به هدف، به بازیکنی نیاز است که در ضربات ایستگاهی مهارت و استعداد کافی داشته باشد و این چیزی است که دقیقاً در مورد طراح اطلاعات نیز صدق می‌کند. طراحان اطلاعات مهارت‌های گوناگونی را در خود پرورش داده‌اند که تیم مصورسازی اطلاعات را در زمان مواجه با چالش‌های مختلف یاری می‌رساند.

طراح اطلاعات کیست؟

به زبان ساده طراح اطلاعات کسی است که شیوه‌های صحیح به تصویر کشیدن اطلاعات را می‌داند و با سازمان‌دهی و برقراری ارتباط میان اطلاعات خام، آن‌ها را برای استفاده دیگران، ساده و قابل‌درک می‌نماید. اینفوگرافیک‎ها و دیداری‌سازی داده‌ها ( Data Visualization) از جمله ابزارهایی هستند که در این راه استفاده می‎شوند.
آیا طراح اطلاعات با طراح گرافیک تفاوت دارد؟

حقیقت آن است که یک طراح اطلاعات حرفه‌ای باید یک طراح گرافیک باشد و می‎تواند از عهده تمام وظایف یک طراح گرافیک برآید. اما این ممکن بدان معنا نیست یک طراح گرافیک می‌تواند از عهده تمام مسئولیت‌های یک طراح اطلاعات برآید. باید توجه داشت که همه طراحان قادر به داستان‌سرایی برای داده‌های پیچیده و گسترده نیستند. یک طراح اطلاعات علاوه بر توانایی‌های هنری، از مهارت‌های دیگری نظیر ریاضیات و آمار، پژوهش و حتی مدیریت و شناخت عوامل انسانی برخوردار است که به او در فهم و نحوه ارائه داده‌ها کمک می‌کند.
ممکن است از دید یک طراح گرافیک، برقراری یک رابطه بصری و حسی میان مخاطب و اثر هنری کفایت کند اما یک طراح اطلاعات واقعی، علاوه بر رابطه حسی به دنبال برقراری یک ارتباط منطقی و مفهومی است. او تلاش می‌کند تا داده‌ها و اطلاعات به‌آسانی و با نهایت دقت وصحت، در یک بستر زیبا به مخاطبان ارائه شود. طراحان اطلاعات زیبایی را فدای دقت و صحت اطلاعات نمی‌کنند و برای هر یک از عناصر به‌کاررفته در طرح نهایی دلیل و منطق دارند. چراکه هر تصمیم آن‌ها می‌تواند موجب گویایی طرح و یا برعکس موجب مبهم شدن آن شود.
چرا وجود طراح اطلاعات ضروری است؟

طراح اطلاعات زبان داده‌ها را می‌فهمد و همچون نویسنده‌ای که با کلمات دست به خلق یک داستان می‌زند، با زبان تصویر برای اطلاعات داستان‌سرایی می‌کند.

او متوجه تناقضات یا سایر مشکلات میان داده‌ها و اطلاعات می‌شود.
با ارائه پیشنهادها و روش‌های کاربردی شانس رسیدن به اهداف را بیشتر می‌نماید.
به‌طور مستقیم با تحلیلگران داده‌ کار می‌کند تا اطلاعات مفیدتری استخراج نماید.
درنهایت با حضور او پروژه‌ها موفق‌تر و مؤثرتر به انجام خواهند رسید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 + = 33