جستجوی پیشرفته گوگل

۲۴ تکنیک Advanced Search  گوگل

با جستجو در گوگل به منابع بی شماری از اطلاعات دست خواهید یافت. اگر جست‌وجوی شما در گوگل به چند کلمه ساده محدود می‌شود پس بهتر است برای آموزش یافتن اطلاعات دقیق تر، جستجوی حرفه ای در گوگل با ما همراه باشید

میلیون ها نفر روزانه از موتور جست و جوی گوگل استفاده می کنند تا پاسخ سوال هایشان را بگیرند. اما گاهی اتفاق می افتد که به جای مطلب مورد نظرشان با صفحات نا مرتبط مواجه می شوند. مقاله پیش رو نکاتی را به شما آموزش خواهد داد تا با دقت بیشتر و در کمترین زمان، مرتبط ترین جست و جو را در گوگل انجام دهید. با استفاده از جستجوی پیشرفته گوگل ، نتایج جستجوهای پیچیده را محدود و دقیق تر کنید. برای مثال، می‌توانید سایت‌هایی را پیدا کنید که در ۲۴ ساعت گذشته به‌روزرسانی شدند یا تصاویر با رنگ دلخواه‌تان را پیدا کنید. در ادامه یاد می گیریم که چگونه مانند یک متخصص در گوگل جستجو کنیم؟ در این مقاله با آموزش جستجوی پیشرفته در گوگل  و جستجوی پیشرفته عکس در گوگل آشنا خواهید شد.

Advanced search چیست؟ (جستجوی پیشرفته)

شاید داستان بامزه ی مادر بزرگ انگلیسی را شنیده باشید که با هر سرچی که در گوگل انجام می داد آخر جمله اش از کلمات “لطفا” و “ممنون” استفاده می کرد اما آنقدر ها هم که فکر می کنید گوگل نیازمند توضیحات زیادی از شما نیست ( البته گوگل بعدا از این مادربزرگ مودب تقدیر و تشکر به عمل آورد).

Advanced search ،سرچ حرفه ای در گوگل و یا جستجوی پیشرفته گوگل فارسی به معنای یافتن نتایج با دقت در کمترین زمان است. واقعیت این است که اگر روش اصولی و میان بر سرچ حرفه ای در گوگل را بلد باشید هدفتان هر چه که باشد از سرچ در نام وب سایت ها گرفته تا در متن صفحات تا کلمات کلیدی را به راحتی و سرعت پیدا خواهید کرد.

مثلا فرض کنید به دنبال نتایج زیر در گوگل هستید

  • تمام دانشگاه های پزشکی در کشور X
  • سرچ یک کتاب با عنوان و توضیح و نویسنده و انتشارات مشخص

 

قطعا نتایج سرچ های بالا ممکن است گیج کننده باشد و این سوال پیش بیاید که چگونه جستجوی پیشرفته در گوگل انجام دهیم؟ با آموزش جستجوی پیشرفته گوگل که در این مقاله یاد خواهید گرفت چنین سرچ های پیچیده ای را راحت تر انجام دهید.

 

آموزش جستجوی پیشرفته گوگل (گوگل فارسی جستجوی پیشرفته)

۲۴ نکته برای جستجوی پیشرفته در گوگل 

 

  1. سرچ مرتبط واژه
  • استفاده از علامت ” برای سرچ دقیق تر واژه

مثال ”نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی” استفاده از علامت ” برای سرچ دقیق تر واژه ( جستجوی پیشرفته گوگل )

  • OR

با قرار دادن OR بین واژه X و واژه Y نتایج مربوط به X یا Y یا هردوی آنها با هم برای شما نمایش داده می شود. از علامت | نیز می توانید استفاده کنید.

مثال: Jobs OR Gatesیا Jobs | Gates

  • And

با ترکیب X and Y تمام صفحاتی که X و Y با هم استفاده شده اند به شما نمایش داده می شود

مثال  : Apple and Samsung

  1. جست و جوی کلمه در عنوان صفحه

تگ عنوان صفحه یک تگ از نوع HTML است که موضوع کل صفحه وب سایت به آن مرتبط است. مثلا اگر گوشی موبایل می فروشید می توانید رقبایتان را که در دامنه مشابه سرچ کنید و عنوان صفحه مورد نظرتان را پیدا کنید. این جست و جو از طریق دستور allintitle و intitle انجام می گیرد.

مثال :  Allintitle: ‘ Best phone for purchase’

Intitle: ‘Best phone ever’

 

  1. جست و جو کلمه در آدرس وب سایت

با دستور Allinurl یا inurl می توانید کلمات مورد نظرتان را در اسم آدرس وب سایت ها جست و جو کنید. به عنوان مثال اگر وبلاگ نویسی می کنید با این دستور می توانید متوجه شوید چه سایت هایی مشابه سایت شما وجود دارد.

مثال : Allinurl: digital marketing lessons

Inurl: digital marketing lessons

  1. جست و جو کلمه در محتوای صفحه

اگر می خواهید کلمه ای خاص را فقط در محتوای صفحات جست و جو کنید باید از دستور intext: ویا Allintext: استفاده کنید.

مثال: intext:digital businesses

Allintext:digital businesses

 

  1. کنار گذاشتن کلمات ناخواسته

اگر قصد دارید در جست و جوی‌ تان از کلمه خاصی صرف نظر کنید باید آن را با علامت – از عبارت مورد نظرتان جدا کنید و قبل از کلمه ناخواسته علامت را قرار بدهید.

مثال: Best books site:www.amazon.com

  1. جست و جو بر حسب زمان

جست و جو در گوگل بر حسب زمان این امکان را در اختیار شما می گذارد تا سرچ مورد نظرتان را در بازه زمانی خاصی پیدا کنید. ابتدا واژه مورد نظرتان را سرچ کنید مثلا Digital marketing academy بعد از اینکه صفحه نتایج باز شد عبارات زیر را بر حسب زمان مورد نظرتان انتهای URL سرچ شده کپی کنید.

  • &tbs=qdr:s : کد مورد استفاده برای مطالب منتشر شده در ثانیه های اخیر
  • &tbs=qdr:n:کد مورد استفاده برای مطالب منتشر شده در دقایق اخیر
  • &tbs=qdr:h:کد مورد استفاده برای مطالب منتشر شده در ساعت اخیر
  • &tbs=qdr:d:کد مورد استفاده برای مطالب منتشر شده در روز اخیر
  • :&tbs=qdr:w:کد مورد استفاده برای مطالب منتشر شده در هفته ی اخیر
  • &tbs=qdr:y:کد مورد استفاده برای مطالب منتشر شده در یکسال اخیر
  1. جست و جو بر حسب تاریخ

دقیقا مانند روش بالا بازه ی تاریخ مورد نظرتان را نیز می توانید برای سرچ خاصی جست و جو کنید. به ترتیب بالا ابتدا واژه یا عبارت مورد نظرتان را سرچ کنید و بعد کد دستوری زیر را انتهای باکس URL قرار دهید.

&tbs=cdr:1,cd_min:(Start Date),cd_max:(End Date)

مثلا برای سرچ های بازه تاریخ ۱/۰۱/۲۰۱۰  تا ۲/۰۶/۲۰۱۲ به صورت روبرو عمل می کنیم: &tbs=cdr:1,cd_min:1/01/2010,cd_max:2/06/2012 

 

  1. جست و جو محدود به یک موقعیت جغرافیایی به خصوص

اگر دارای کسب و کاری هستید و می خواهید سئو محلی انجام دهید این ویژگی بهترین روش برای شماست. به منظور این کار از دستور زیر استفاده کنید:

marketing Loc:shiraz

 

  1. ترجمه فوری

به جای اینکه google translate را سرچ کنید برای صرفه جویی در وقت از عبارت Translate {word} to {language}  استفاده کنید.

مثال: Translate “how are you” to Persian

 

۱۰٫تایمر آنلاین

اگر تلفن همراه هوشمندتان تایمر ندارد اصلا نگران نباشید با سرچ کلمه Timer در گوگل یک باکس برای شما ظاهر می شود که اگر دکمه استارت را بزنید شروع به اندازه گیری زمان به هر دو حالت نزولی و صعودی می کند.

 

۱۱٫سرچIP آدرس خودتان

اگر به دنبال آدرس IP خودتان می گردید به راحتی فقط با تایپ IP Address در گوگل می توانید آدرس IP تان را مشاهده کنید.

 

۱۲٫جست و جوی کش سایت ها

خیلی اوقات سایت ها خصوصا وب سایت های خبری، خبری را منتشر و بعد از دقایق یا ساعتی آن را حذف می کنند. اگر می خواهید مطلب حذف شده در سایت خاصی را پیدا کنید می توانید قبل از آدرس سایت کلمه Cache  را نوشته و بعد آن را در گوگل سرچ کنید.

مثال: Cache:http://www.theguardian.com/

۱۳٫یافتن صفحه ای که به صفحه دیگر لینک داده است

این ویژگی ممکن است کمی مبهم به نظر برسد. به جای جست و جوی صفحه ای خاص دنبال صفحه ای هستیم که به صفحه دیگر لینک داده شده. مثلا فرض کنید وبلاگ نویس هستید و به تازگی مقاله مهمی منتشر کرده اید. می خواهید ببینید چه صفحاتی به مقاله شما لینک داده اند. از دستور زیر استفاده کنید:

آدرس وب سایتتان (:Link)

 

  1. یافتن سایت های مشابه

فرض کنید به یک وب سایت خاص علاقه زیادی دارید در مورد هر چیزی که باشد مهم نیست. اما بعد از مدتی از آن خسته می شوید و می خواهید سایت های مشابه دیگری را پیدا کنید که در همین حوزه فعالیت می کنند. واژه Related: را قبل از آدرس سایت مورد نظرتان وارد کنید.

مثال : Related:Amazon.com

اگر دستور بالا را سرچ کنید تمام سایت های خرید آنلاین که مانند آمازون خرید اینترنتی دارند برای شما نمایش داده می شوند. اگر صاحب کسب وکاری هستید این مورد برای پیدا کردن و شناسایی رقبایتان نیز سودمند خواهد بود.

  1. جست و جوی هشتگ#

اگر کمپینی پیرامون موضوعی با هشتگی خاص طراحی شده باشد با جست و جوی آن هشتگ اماده در گوگل می توانید به موضوعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت های مختلف توسط آن هشتگ دست پیدا کنید. مثل #digitalmarketing

البته هشتگ هایی که به فارسی طراحی می شوند به دلیل حروف پیوسته فارسی، کلمات با نشان _ از هم جدا می شوند.

 

  1. مقایسه بین دو عنوان

شاید پیش آمده باشد تفاوت میان دو کلمه یا دو عنوان را بلد نباشید. به راحتی با قرار دادن کلمه Vs میان دو عنوان گوگل تفاوت شان را برای شما توضیح می دهد. مثال: Android Vs ios

ویژگی دیگری که گوگل دارد مقایسه میان غذاهاست. مثلا می خواهید متوجه شوید میان کینوا و برنج چه تفاوت هایی وجود دارد یا از لحاظ کالریو ارزش غذایی چه فرقی می کنند. مثال: Quinoa Vs Rice

 

  1. وضعیت پرواز

اگر منتظر رسیدن دوستی از شهر یا کشور دیگر هستید فقط با وارد کردن شماره پروازش در گوگل از تمامی اطلاعات پرواز با خبر شوید. این اطلاعات شامل ساعت بلند شدن یا نشستن پرواز، میزان تاخیر و حتی شماره گیت و ترمینال فرودگاه برای آن پرواز خاص است.

مثال: B182 flight

  

۱۸٫تبدیل واحد و پول

موتور جست و جوی گوگل به سرعت و دقت هم واحد های اندازه گیری و هم انواع ارز ها را به هم تبدیل می کند. استفاده های زیادی از این ویژگی گوگل می توان انجام داد مثلا می توان نرخ تبدیل دو ارز کشورهای متفاوت را نسبت به هم پیدا کرد.

مثال: USD to British pound که دلار آمریکا را به پوند انگلستان تبدیل می کند.

اگر دانشجوی ریاضی نباشید احتمالا خیلی برایتان سخت باشد که فیت را به متر و یا اونس را لیتر تبدیل کنید. در کل هر واحدی را که می شناسید در این باکس می توانید تبدیل کنید.

مثال: Mile to Km

 

  1. انتخاب نوع فایل

ممکن است گاهی دنبال نوع خاصی از فایل بگردید، مثلا تصاویر دارای پسوند های مختلفی هستند( Gif یا همان تصاویر متحرک، Jpg، Png). فایل های PDF و یا Word و… به عنوان مثال اگر به دنبال مقاله با موضوع منابع انسانی هستید که می خواهید در قالب pdf باشد می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

Human resource filetype:pdf

 

۲۰٫پیگیری بسته پستی

توسط این ویژگی می توان کد رهگیری بسته پستی را وارد سرچ گوگل کرد و از وضعیت بسته پستی آگاه شد. البته باید خاطر نشان کرد این ویژگی هنوز در ایران قابل استفاده نیست.

 

۲۱٫دیکشنری

اگر دیکشنری در دسترستان نیست اصلا نگران نباشید .برای پی بردن به معنی کلمه ی مورد نظرتان قبل از آن کلمه ی Define را اضافه کنید تا برای تان معنی اش را نمایش دهد. البته به غیر از کلمات معمول در دیکشنری معنی کلمات مخفف  و یا کلماتی که جدیدا وارد زبان انگلیسی شده باشند از این طریق قابل یادگیری است.

مثال: “Define:LOL”

 

  1. آب و هوا

این ویژگی نیز برای نمایش آب و هوای منطقه مورد نظرتان مورد استفاده قرار می گیرد نام لوکیشن را به همراه کلمه weather سرچ کنید و از وضعیت آب و هوا به صورت ساعتی ، میزان رطوبت و شدت باد و هر اطلاعات مورد نیاز آب و هوایی مطلع شوید.

مثال: weather Tehran

 

  1. محاسبات

گوگل می تواند به عنوان یک ماشین حساب تمام محاسبات شما را انجام دهد. تنها کافیست حسابتان را وارد سرچ باکس گوگل کنید و دکمه جست و جو را بزنید تا جواب را در اختیار شما بگذارد.

مثال: ۴*۴+۵

گوگل عدد ۲۱ را به شما نمایش خواهد داد.

  • جست و جوی شماره تلفن

تا جایی که در دیتابیس گوگل موجود باشد می توانید شماره های تماس را جست و جو کنید و از اطلاعات صاحب تماس با خبر شوید فقط کافیست با دستور زیر عمل کنید:

شماره مورد نظرتانPhonebook:

مثال: phonebook:1585795245

چند نکته برای جستجوی پیشرفته در گوگل

 

  • Site:

جستجوی شما را به یک سایت محدود می کند. شما می توانید به سرعت یک جستجوی کلی انجام دهید و ببینید که آیا صفحات ایندکس شده شما با دیتابیس خودتان مطابقت دارند یا خیر.

از قابلیت Site: می توانید برای پیدا کردن محتواهای تکراری داخلی و مشکلات سئو استفاده کنید. همچنین از این قابلیت می توان برای پیدا کردن فرصت های لینک در وب سایت های مشخص نیز استفاده کرد. ( مانند سایت های صنعت شما که در یک پست مقایسه ای رقبای مستقیم شما را منشن کرده اند، اما صحبتی از محصول شما نشده است. )

 

  • Source:

به شما این امکان را می دهد تا منبع بخصوصی را در بخش Google News انتخاب کنید. از این قابلیت می توانید برای پیدا کردن منبع اخبار مختلف از سایت های معتبر و همچنین برای پیدا کردن نقل قول ها و موارد مشابه برای جذاب تر کردن محتوای تان استفاده کنید.

 

  • AROUND (X)

این قابلیت صفحات را به آن هایی که شامل کلمات جستجو شده در میان تعداد X کلمه همدیگر محدود می کند. این قابلیت برای پیدا کردن نقل و قول ها و متن آهنگ هایی است که فراموش کرده اید و در غیر این صورت کارایی زیادی ندارد. گوگل در این صورت جملاتی که به نظر شما دنبال شان باشید را بولد می کند، نه فقط کلمه جستجو شده. بیاد داشته باشید این قابلیت محدوده ای که حداکثر آن X است را تعریف می کند، نه خود X.

 

  • *

این نماد به گوگل نشان می دهد که ” جای خالی را پر کن ” . این قابلیت تقریباً نوع پیشرفته تری از AROUND (X) است اما شما ماکسیموم طول متن را مشخص نمی کنید. اما همانند آن به درد پیدا کردن نقل و قول ها و متن آهنگ می خورد.

مثال – Elon * Tesla

 

  • ()

براکت ها موضوع ها یا اپراتورهای جستجو را با هم گروه بندی می کنند تا بتوانند یک جستجوی پیشرفته را ساختاربندی کنند.

 

  • $

این علامت به شما کمک می کند تا جستجوی خود را بر اساس قیمت محصولات پیش ببرید.

  • #..#

دو عددی که جای دوهشتگ را می گیرند به گوگل اعلام می کنند که نتایج بدست آمده در بازه زمانی میان دو عدد را به شما نشان دهد.

 

  • بررسی سریع میزان رقابت میان کیووردهای دم دراز

برای بیش از ۱۰ سال ما باور داشته ایم که دم دراز در واقع بخش بزرگتری از کار ما را تشکیل می دهد. بیش از ۵۰ درصد جستجو حداقل دارای ۳ کلمه یا بیشتر هستند. ۶۰ درصد از جستجوهای گوگل از کوئری هایی تشکیل شده اند که حتی در لیست ۱ میلیارد جستجوی محبوب نیز حضور ندارند! به این نکته شدیداً توجه کنید.

در نتیجه، بررسی و استفاده مستمر از کیووردهای دم دراز می تواند کلید موفقیت برای هر سئویی باشد. گاهی اوقات شما به موقعیت کیووردی نگاه می کنید که اصلاً انتظارش را هم ندارید. شاید در حال نهار خوردن باشید، یا در حمام، یا در حال درآوردن ماشین خود از پارکینگ.

گوگل کار بررسی میزان رقابت برای کیووردهای مشخص را از طریق دستور ” Allintitle ”  برایتان ساده کرده است. به عنوان مثال، فرض کنید شما ایده جدیدی برای تولید محتوا دارید و می خواهید جمله ” سئو بیزینس های کوچک سن دیگو “. شما به سرعت می توانید یک جستجوی allintitle انجام دهید.

 

نتایج به شما می گویند که در حال حاضر ۱۰۰ وب سایت یک صفحه در مورد این موضوع دارند. جستجوی گوگل به این مدل می تواند یک نشانگر با کیفیت از کیووردهای مورد نظر شما باشد قبل از این که بخواهید تصمیم بگیرید که آنها را وارد برنامه محتوای خود بکنید یا خیر.

کیووردهای دم دراز بخش بسیار مهمی از استراتژی سئو هستند، و اگرچه یک جستجوی اپراتوری خوب می تواند به شما اطلاعات سریعی را بدهد، اما هیچوقت به قدرت ابزار قابل دسترس شما نخواهد بود.

 

  • آمارها را پیدا کنید و تحقیق کنید تا بتوانید سطح محتوای خود را بالا ببرید

تنها در ماه فوریه و تنها در wordpress.com بیش از ۷۶.۶ میلیون محتوای مختلف منتشر شد. اگر آمار را تفکیک کنیم به ۲.۷ میلیون محتوا در روز می رسیم، و توجه داشته باشید که ما در مورد کل اینترنت صحبت نمی کنیم!

 

این آمار ساده مهم ترین چیز در مورد محتوا را نشان می دهد، محتوا بیش از حد همه جا هست! و این موضوع کاربران را گیج می کند. اعتماد به نقد و بررسی های آنلاین طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۳۱ درصد از مردم به آنها اعتماد داشتند، در حالی که در سال ۲۰۱۸ این درصد به ۱۹ رسیده است. این کاهش به احتمال زیاد بخاطر افزایش بیش از حد شرکای آمازون و دیگر وب سایت های Affiliate بوجود آمده است.

این وب سایت ها عموماً دارای نقد و بررسی های فیک و تقلبی هستند، و این موضوع تاثیر زیادی روی اعتبار وب گذاشته است. نرخ پرش بسیاری از وب سایت ها در حال افزایش است چرا که روز به روز جلب اعتماد و توجه مخاطبان سخت تر می شود.

اما شما در هر صورت باید توجه و اعتماد را کسب کنید اگر می خواهید در صدر نتایج صفحه جستجوها باشید. نتایجی که در ۳ رتبه برتر صفحه نتایج گوگل قرار دارند معمولاً نرخ پرش کمتر از ۴۵ درصد دارند. فضای وب پر از محتواهای مختلف است، و مردم از این هجمه اطلاعات بیشتر ضرر می کنند تا سود و همانطور که محتوای وب بیشتر و بیشتر می شود مردم اعتماد کمتری به اینترنت پیدا می کنند.

چرا آنها باید محتوای شما را بخوانند؟ چطور می توانید با یک حرکت اعتماد و توجه آنها را جلب کنید؟ چطور می توانید با خود محتوا نرخ پرش را کاهش دهید؟ پاسخ ساده است: آمار از یک منبع قابل اعتماد، اعتماد قرض گرفته شده! هنگامی که ابتدای این بخش را خواندید، آماری از یکی از غول های بلاگ دنیا یعنی وردپرس را دیدید. اگر تنها یک مکان در دنیا وجود داشته باشد که اطلاعات معتبری در زمینه اینترنت و محتوا داشته باشد، وردپرس است.

بنابراین ما از قابل اعتماد بودن آنها برای بالا بردن سطح محتوای خود استفاده کردیم. گوگل انجام دادن این کار را برای هر موضوعی ساده می کند. سایت قابل اعتمادی که می خواهید منبع تحقیقات شما باشد را زمانی که در جستجوی آمار هستید مشخص کنید. همچنین شما می توانید درون چندین منبع با استفاده از براکت ها و | جستجو کنید. استفاده از این ترکیب به شما این اجازه را می دهد تا ترکیب تحقیقات و منابعی که می خواهید را پیدا کنید. آمار دیگر به تنهایی کافی نیستند. یک آمار قابل اعتماد و جالب می تواند به شما کمک کند تا سطح محتوای خود را ارتقا بخشید.

 

  • ارورهای ایندکس شدن و دیگر مشکلات سئو را پیدا کنید

در یکی از مطالعات اخیر برروی سئو، ۱۷۵ میلیون وبسایت چک شد، و بیش از ۳۰۰ میلیون ارور سئو پیدا شد! تقریباً ۱۰ درصد وب سایت ها مشکلاتی با محتوای تکراری یا تگ های کنونیکال داشتند. بیشتر وبسایت ها مشکلات سئو دارند، حتی با افزایش بودجه برای سئو و بازاریابی محتوا. حتی وبسایت اپل نیز صفحاتی برروی HTTP دارد در حالی که HTTPS به عنوان فاکتور اصلی رتبه دهی محسوب می شود.

بعضی اوقات بودجه تعلق یافته بزرگ می تواند مشکل ساز شود. چرا که کمپانی ها در این صورت مجبور می شوند که تیم های محتوا را به دپارتمان های جداگانه تبدیل کنند، و این موضوع باعث مشکل شدن مشارکت و هماهنگی همه چیز می شود. حتی سودآورترین کمپانی روی کره زمین نیز در این زمینه مشکل دارد.

اگر تنها پول خرج کردن برای رفع مشکل کافی بود، اپل این مشکلات را نمی داشت. یکی از راه های ساده برای پیدا و حل کردن صفحات مشکل دار جستجوی عبارت ” site:siteshoma.com –inurl:https ” است. به همین سرعت می توان یک صفحه http در وب سایت اپل پیدا کرد.

 

یکی دیگر از مشکلات رایج ایندکس شدن دوگانه است. در این مورد نیز اپراتور site: می تواند به کمک شما بیاید. با جستجوی سایت گوگل می توانید محتواهای تکراری را پیدا کنید. با استفاده از محتوا به سرعت درون سایت خود را جستجو کنید و آنهایی را که معمولاً تکراری هستند را پیدا خواهید کرد. از مشکلات رایج در این بخش می توان به توضیحات محصول، آزمایشاتی که در چند صفحه استفاده شده اند و CTA های طولانی با محتوای منحصر به فرد کوتاه در بسیاری از صفحات اشاره کرد.

یک جستجوی سریع برای ورودی های محصولات در سایت sennheiser.com به شما نشان می دهد که در این زمینه مشکلی ندارند.

 

اگر با مشتریانی کار می کنید که بودجه محتوای زیادی دارند، یا وبسایت های ای کامرس بزرگی دارند، انجام دادن این چکاپ ها به صورت مستمر بسیار مهم است. حتی می توانید اعضای غیر تیم سئو را نیز به نحوی آموزش دهید تا از اپراتورهای جستجوی گوگل برای انجام دادن این نوع تست ها استفاده کنند. از این طریق می توانید به صورت کاربردی مسئولیت پذیری را تقسیم کرده و سئوی سازمان را به صورت کلی ارتقا دهید.

 

  • پیدا کردن فرصت های بک لینک و محتوا

بک لینک های با کیفیت هنوز هم یکی از معتبرترین فاکتورهای رتبه دهی هستند. طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، بک لینک های بیشتر همچنان بالاترین ارتباط را با رتبه های بالا داشتند. به طور میانگین، رتبه اول نسبت به رتبه دهم ۷۰۰ درصد بک لینک های بیشتری داشت و همچنین Referring domain آن تفاوت ۳۰۰ درصدی با رتبه دهم داشت.

 

بنابراین داشتن بک لینک های معتبر و قدرتمند همچنان در سال ۲۰۲۰ نیز یکی از مهمترین فاکتورها به حساب می رود. اما بک لینک ها از آسمان پدیدار نمی شوند! خریدن آنها مقدور نیست ( گوگل به سرعت تشخیص می دهد )، و مردم نیز آنها را به صورت رایگان تقدیم شما نمی کنند. شما باید تحقیقات خود را انجام دهید.

شاید حتی بتوانید از چند اپراتور جستجو برای کمک به خود استفاده کنید. استفاده از چند ترکیب پیشرفته می توانید جستجوی شما را بسیار سریعتر کند. اگر بتوانید intitle: را با inurl: ترکیب کنید معمولاً می توانید ۱۰۰ درصد لینک های بدردنخور را حذف کرده و دقیقاً لینک ها و منابعی که نیاز دارید را پیدا کنید.

 

همچنین شما می توانید وب سایت های مرجع را که نقد و بررسی ها یا پست های مقایسه ای را که منتشر کرده اند و شامل محصولات یا خدمات شما نمی باشد پیدا کنید. این کار را می توانید با ترکیبی از اپراتورهای OR و حذف کردن نام برند خود با استفاده از – انجام دهید. به عنوان مثال laptop vs (macbook OR hp OR huaweii) -dell

این جمله به مدیر سئو یا محتوای کمپانی dell کمک می کند تا به سرعت فرصت های موجود در دنیای تکنولوژی فضای وب را پیدا کند. البته که site: نیز در این مورد می تواند مفید باشد، از آنجایی که با استفاده از آن می توانید چک کنید و ببینید که سایت های صنعت شما محصولات شما را پشتیبانی کرده اند یا خیر. در نهایت، گوگل یک ابزار فوق العاده برای این کار است، اما این را در نظر داشته باشید که چک کردن به صورت دستی در این مورد می تواند بسیار برایتان زمانبر باشد.

در حالی که ابزار سئو و APIها روز به روز پیشرفته تر می شوند، هیچوقت برگشت به ریشه های سئوی خود کار بدی نیست. با استفاده از الگوریتم جستجوی خود گوگل، شما یک تجربه دسته اول به عنوان مصرف کننده را خواهید داشت، و در عین حال می توانید برروی رفع مشکلات سئوی خود یا مشتریتان نیز کار کنید.

بعضی اوقات بهترین ایده ها در بدترین زمان ها به ذهن می رسند، و با یاد گرفتن اصول کار کردن با گوگل، شما قابلیت چک کردن و بهبود سئوی خود از درون خود موتور جستجو را خواهید داشت. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که جعبه ابزار گوگل همچنان باید موارد بسیار بیشتری از قابلیت های کنونی را برای مخاطبان فراهم کند.

 

جستجوی پیشرفته عکس در گوگل

برای کسانی که مقالات زیادی می نویسند یا با پاورپوینت کار می کنند دیزاین مطالب با عکس های مرتبط یکی از مهم ترین مسائل به شمار می آید. اگر به جای سرچ ساده ی عکس ، جستجوی عکس پیشرفته گوگل را بیاموزید می توانید عکس هایی مرتبط و کاملا متفاوت با دیگران را پیدا کنید و در مطالب تان بگنجانید.

برای روشن تر شدن، ادامه مطلب را با ارائه یک مثال به شما آموزش خواهیم داد. فرض کنید می خواهید راجع به ورزش آبی “موج سواری” مطلبی تهیه کنید و به عکس های مرتبط احتیاج دارید.

 

  • جست و جوی عکس مورد نظر

اولین قدم را که همه با آن آشنا هستیم تایپ کردن کلمه موج سواری در باکس سرچ گوگل و بعد هم کلیک بر روی Images یا همان تصاویر از منوی بالا است. طبیعتا اگر یک کاربر معمولی باشیم به همین قدم اول بسنده می کنیم و عکس مان را حتی اگر کاملا دلخواه مان نباشد از بین تصاویر انتخاب می کنیم. اگر دنبال سرچ حرفه ای تر هستید قدم های بعدی را نیز مطالعه کنید.

جست و جوی عکس مورد نظر به کمک جستجوی پیشرفته گوگل

  • پیدا کردن عکس با رنگ های غالب

تا به اینجا عکس های محدودی از موج سواری را دریافت کرده ایم اما فرض کنید که برای تناسب با ورزش موج سواری دنبال عکس هایی با غالب رنگ آبی می گردیم. خوشبختانه گوگل این امکان را فراهم کرده است. از طریق گزینه “Serach Tools” در زیر منوی اصلی گوگل گزینه Color را کلیک کنید و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

در این مثال با انتخاب رنگ آبی گوگل تمام عکس های مرتبط با موج سواری را که رنگ غالب آبی دارند به ما نمایش می دهد.

فرض کنید به غیر از عکس های واقعی می خواهیم از جست وجوی عکس های کارتونی گوگل هم استفاده کنیم. در همان گزینه Search Tools به سراغ گزینه Type رفته و سپس گزینه clip art را انتخاب می کنیم. البته گزینه های دیگری مانند نشان دادن فقط صورت و انیمیشن و … نیز وجود دارد که بسته به نیازتان می توانید استفاده کنید. که در ادامه با انتخاب گزینه کلیپ آرت عکس ها به صورت زیر در می آیند:

 

 

  • جست و جوی سایز دلخواه عکس در گوگل

معمولا بیشتر وب سایت ها سایز عکس هایشان را ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ پیکسل تنظیم می کنند و این به آن معنا است که گزینه “Large” و “Medium” گوگل برای استفاده و نیاز عموم کافی است. گزینه Size را از منو انتخاب کنید و سپس سایز “ Large” را انتخاب کنید. گزینه ی دیگر با نام “Larger than…” نیز وجود دارد که معمولا برای پیدا کردن عکس های پوستری و عکس هایی که می خواهید پرینت شان کنید مورد استفاده قرار می گیرد. در عکس زیر تصاویری را مشاهده می کنید که با با فیلتر “آبی” ، “همه انواع عکس”  و “رزولوشن بالا” فیلتر شده اند.

 

  • جست و جوی عکس های مرتبط در گوگل

در مرحله بعد روی هر عکسی که کلیک کنید به صورت بزرگ تر به شما نمایش داده می شود و با رایت کلیک کردن و انتخاب گزینه Save می توانید آن را ذخیره کنید. اما قبل از این نگاهی به قسمت راست صفحه باز شده بیندازید. گوگل در قسمت راست صفحه تعدادی از عکس های دیگری مرتبط با عکسی که باز کرده اید به شما پیشنهاد می دهد. اگر می خواهید عکس های مرتبط بیشتری را مشاهده کنید گزینه “see more” را انتخاب کنید.

 

 

  • برگرداندن به حالت پیش فرض

فرض کنید تمام مراحل بالا را برای جست و جوی عکسی خاص انجام داده اید و حالا می خواهید این فیلتر ها را بردارید و جست و جوی دیگری انجام دهید. گزینه ای به نام Clear در انتهای منو وجود دارد که اگر بر روی ان کلیک کنید تنظیماتی را که دستی انجام داده بودید حذف می کند و به حالت پیش فرض بر می گرداند.

 

 

 

جست و جوی نقشه و نمودار در گوگل

ممکن است در تصاویر قبل به گزینه Black and White در منوی color توجه کرده باشید. این گزینه برای کسانی که دنبال تصاویر قدیمی، نقشه و یا نمودار و… می گردند قابل استفاده خواهد بود. شاید با خودتان فکر کنید نقشه و نمودار دقیقا چطور پیدا می شود؟ فرض کنید قصد باز کردن رستورانی را دارید و می خواهید متوجه شوید که بهترین نحوه چیدن میز ها در آن به چه شکل باید باشد تا از فضا به بهترین نحو استفاده شود؟

همانطور که می بینید جست و جوی میز های رستوران مجموعه ای از عکس ها را به ما نمایش می دهد که ممکن است پاسخ ما را برآورده نکند. ما نیاز به یک نقشه چیدمان داریم! و از آنجایی که بیشتر نقشه ها سیاه و سفید هستند با انتخاب رنگ Black and White از منوی color شانس سرچ نقشه را بالا می بریم.

 

جست و جو با آپلود عکس در گوگل

خیلی اوقات ممکن است عکسی را داشته باشید و برایتان بسیار آشنا به نظر برسد و می خواهید ببینید در دیتابیس گوگل توسط چه منبعی معرفی شده و یا حتی از عکس مورد نظر فقط یک نسخه و در کیفیت خیلی پایین دارید و می خواهید کیفیت بالاتر آن را دانلود کنید. برای این کار کافیست به آدرس     http://images.google.com/ بروید و روی آیکون دوربین کوچک کلیک کنید و عکس مورد نظر را آپلود کنید.

همان طور که می بینید گوگل لیستی از عکس های مرتبط و مشابه با عکس شما را نمایش می دهد. نه تنها عکس، بلکه گوگل حتی حدس می زند که این عکس در رابطه با چیست. در رابطه با قانون کپی رایت نیز این ویژگی به شما کمک می کند که عکس یا تصاویری که خودتان تهیه کرده اید را آپلود کنید و اگر وب سایتی بدون اجازه از آنها استفاده کرده بود آن را شناسایی کنید.

 

  • جست و جوی عکس در گوگل بر حسب زمان

گزینه Time  از منو نیز به شما این امکان را می دهد که عکس مورد نظرتان را بر حسب زمان جست و جو کنید مثلا عکس هایی که ۲۴ ساعت قبل ، هفته گذشته و یا هر زمان مشخص دیگری آپلود شده است. از طریق گزینه  Custom rangeنیز می توانید تاریخ مشخصی را انتخاب کنید و عکس های آپلود شده در آن تاریخ مشخص را مشاهده کنید.

 

قبل از مطالعه این مطلب شاید فکر می کردید که گوگل فقط برای جست و جوی کلماتی خاص کاربرد دارد، اما واقعیت این است که گوگل قدرتمندترین موتور جست و جوی جهان است و از محاسبات ریاضی گرفته تا اعلام ساعت پروازتان به شما کمک می‌کند. اگر بتوانید از گوگل به صورت حرفه ای استفاده کنید می توانید به نتایجی مرتبط تر و متفاوت تر از چیزی که دیگران می‌بینند دست پیدا کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 1 =