روز جهانی اموجی؛

ریشه کلمه ایموجی :

کلمه ایموجی یک کلمه ژاپنی است. در زبان ژاپنی «ای» به معنی عکس و «موجی» به معنی شخصیت است.

تاریخچه

خاستگاه شکل‌گیری نخستین شکلک‌ها را به دانشمندی به‌نام اسکات فهلمن (به انگلیسی: Scott Fahlman) منتسب می‌دانند. او در سال ۱۹۸۲ پیشنهاد استفاده از شکلک‌ها در مکاتبات الکترونیکی دانشگاه کارنگی ملون را داد. او پیشنهاد داد که با استفاده از دونقطه، خط تیره و پرانتز برای القای احساسات در مکاتبات استفاده شود تا از بروز سوء تفاهمات جلوگیری شود. در آن سال‌ها این موضوع به سرعت به کالج‌های دیگر سرایت نمود. شکل «:-)» برای نشان دادن فرح، شادی، طنز و شوخی و شکل «:-(» بیانگر احساسات منفی، غم و اندوه بود. بدین وسیله پیام‌های جدی از شوخی قابل تفکیک شد.

اولین مجموعه ایموجی با کاربرد گسترده را شیگه‌تاکا کوریتا در سال ۱۹۹۹ ساخت. وی عضو تیم کاری ان‌تی‌تی دوکومو در پلتفرم i-mode اینترنت همراه بود. این مجموعه از ۱۷۲ ایموجی ۱۲ در ۱۲ پیکسلی ساخته شده بود که به صورت بخشی از ویژگی‌های پیام‌رسان i-mode منتشر شد تا ارتباطات الکترونیکی را ساده کند و نقش ویژگی متمایزکننده آن از سایر خدمات مشابه را ایفا کند.

در آن زمان شرکت NTT DoCoMo تصمیم گرفت در ابتکار عمل در بازار رقابتی تلفن‌همراه ایموجی‌هایی تهیه کند تا از طریق آن بتوان احساس را به متن پیوند زد.

در نهایت در سال ۲۰۰۰ یک کتابخانه بیش از ۱۰۰۰ مدل از این شکلک‌ها را تهیه و منتشر کرد.

با این حال در سال ۱۹۹۷ نیکولاس لوفرانی متوجه رشد استفاده از شکلک‌های اسکی در فناوری موبایل شد و تجربه کار با چهره‌های خندانک را آغاز کرد با این قصد که آیکون‌های رنگی بسازد که متناظر و مشابه با شکلک‌های اسکی از قبل موجود که فقط با استفاده از علایم نگارشی ساخته شده بودند، باشند تا این شکلک‌ها برای استفاده در فناوری دیجیتالی جذاب‌تر باشند. لوفرانی با استفاده از این تجربه‌ها، اولین شکلک‌های گرافیکی را ساخت و یک واژه‌نامه آنلاین شکلک گردآوری کرد که در طبقه‌بندی‌های مختلف مانند – کلاسیک، بیان حالات، پرچم‌ها، جشن‌ها، سرگرمی، ورزشی، آب و هوا، حیوانات، غذا، ملت‌ها، شغل‌ها، سیاره‌ها، صورت‌های فلکی، نوزادان مرتب شده بودند و این طراحی‌ها ابتدا در ۱۹۹۷ در دفتر حق تکثیر ایالات متحده آمریکا ثبت شدند و سپس در سال ۱۹۹۸ این آیکون‌ها به صورت فایل‌های گیف بر روی وب منتشر شدند و اولین شکلک‌های گرافیکی شدند که در این فناوری استفاده می‌شدند.

در سال ۲۰۰۰ فهرست راهنمای شکلک که لوفرانی ساخته بود بر روی اینترنت در دسترس کاربران تلفن‌های همراه قرار گرفت تا از نشانی smileydictionary.com دانلود کنند و این فهرست شامل بیش از ۱۰۰۰ شکلک گرافیکی خندانک و نسخه‌های اسکی آن‌ها بود. بعدتر فهرست راهنمای مشابه‌ای هم در سال ۲۰۰۲ در کتاب مارابوت به نام دیکو اسمایلیز (واژه‌نامه شکلک‌ها) منتشر شد.[۱۲] در سال ۲۰۰۱ شرکت اسمایلی Smiley Company شروع به ثبت حق شکلک‌های گرافیکی لوفرانی مورد دانلود و استفاده در تلفن‌های همراه شرکت‌های مخابراتی مختلف شامل نوکیا، موتورلا، سامسونگ، SFR (ودافون) و اسکای تله‌مدیا کرد.

بکارگیری‌ها و پیاده‌سازی‌ها

سیستم‌عامل‌های ویندوز فون و ای او اس اقدام به استفاده از اموجی کردند. همچنین این شکلک‌ها در سال ۲۰۰۹ در سیستم ایمیل جیمیل پدیدار گشتند. همچنین در سیستم عامل مک او اس برای نسخه ۱۰٫۷ از اموجی استفاده شده‌است. گوگل نیز در سال ۲۰۱۳ برای نسخه جدید اندروید خود یعنی کیت کت یا همان اندروید ۴٫۴ و نسخه‌های بالاتر در کیبورد خود یا همان گوگل هنگ اوت از نوعی اموجی که شکلی منحصر به خود دارد استفاده کرد.

ایموجی‌ها نمادهایی برای انتقال لحن و تُن صدا، حالت چهره و زبان بدن هستند و می‌توانند به شکلی مختصر روایت‌گر داستان‌هایی باشند که به تمامی زبان‌ها قابل فهم هستند. از این روست که در تبلیغات و بازاریابی اقلامی با مخاطب بین‌المللی و گسترده نظیر محصولات خوراکی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند سودمند واقع شوند.

روز جهانی ایموجی:

روز ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی مصادف با ۲۶ تیر ماه سال ۱۴۰۰ برابر با ۶ ذی الحجه سال ۱۴۴۲ قمری

روز هفدهم جولای به عنوان روز جهانی ایموجی در واقع روزی است که در آن این شکلک‌ها برای نخستین بار در سیستم عامل iOS بارگذاری شد. استفاده از ایموجی ها چیز جدیدی نیست و استفاده از ایموجی از زمان ظهور اینترنت نیز وجود داشته است که با پیشرفت تکنولوژی این شکلک‌ها نیز به مرور تکامل یافتند.

به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی داده تا دانش اقدام به جمع و آوری و انتشار مجموعه ایموجی ها (شکلک و حالت) به صورت رایگان نموده است. برای دانلود کلیک کنید. 

همچنین برای دانلود مجموعه کامل ۲۵۰۰ ایموجی در ۱۱ دسته بندی مختلف، اینجا کلیک کنید.

(فایل های موجود در این مجموعه در فرمت های ai-svg-png-pdf-jpg-eps  میباشد که در مجموعه نرم افزارهای ADOBE  و MICROSOFTکاملاً قابل ویرایش است. )

 

برخی از پرکاربردترین ایموجی ها به همراه معنی آنها

این اموجی  برای مواقعی که می‌خواهید خنده از ته دل را نشان دهید به درد می‌خورد. زمانی که از ته دل می‌خندید از فرط خنده اشک از چشمان‌تان می‌آید. این اموجی همین صحنه را نشان می‌دهد و برابر است با LOL انگلیسی و خخخخخخ فارسی خودمان! نمی‌دانم چرا برخی تا کنون فکر می‌کردند که این اموجی در حال گریه کردن است!

یک شکلک خندان دیگر با چشمانی درشت و شاداب. اموجی های خنده و شادی در بین شکلک ها کم نیستند ولی با یکدیگر تفاوت های کم و زیادی دارند. اموجی grinning face with big eyes نشان دهنده شادی عمومی و سرگرمی شاد و خوب می باشد. این اموجی هیجان زده و شاد است.

در ایران از این اموجی برای نشان دادن زل زدن به طرف از فرط ناامیدی از رفتار او استفاده می‌شود. اما معنی دقیق اموجی چهره خنثی در نام آن است. این اموجی هیچ احساسی را منتقل نمی‌کند و صرفاً یک چهره‌ی خنثی و بی تفاوت است.

این اموجی برای خنده معمولی نیست، برای اوقاتی است که از خنده زیاد روی زمین غلت می زنید!

این شکلک گریه نمی کند! بلکه در ناامیدی به سر می برد! معنی این اموجی پر کاربرد در بسیاری از موارد به نام ناامیدی تعبیر می شود!

اموجی قلب قرمز نماد کلاسیک عشق است، اما از آن می‌توان برای ابراز محبت، دوستی و صمیمیت نیز استفاده کرد.

 

این اموجی بدون دهان به معنای سکوت است، اما در بسیار از موارد به معنای وحشت و نگرانی و تاسف هم بکار می رود. صفاتی مانند فروتنی، سکوت و در آخر، کم آوردن مختص این اموجی است. در حقیقت این اموجی بار منفی داشته و می تواند احساس یاس و نا امیدی و سرخوردگی را بیان کند.

 

منابع: isna.ir/ fa.wikipedia.org /netnevesht.com

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

62 − = 60