روز داروساز و بزرگداشت زکریای رازی

شرح زندگی زکریای رازی، از کیمیاگری تا پزشکی

پنجم شهریور٬ روز بزگداشت زکریای رازی و روز داروساز نامیده شده است. رازی پزشکی حاذق٬ فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی‌ است که به کاشف الکل٬ جوهر گوگرد و نفت سفید شهرت دارد. او همچنین پایه‌گذار شیمی نوین و از زمره پزشکانی است که بعضی از عقایدش در طب امروزی نیز به کار می‌رود.

به گفته ابوریحان بیرونی وی در شعبان سال ۲۵۱ هجری (۸۶۵ میلادی) در ری متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی‌ و جوانی‌ اش دراین شهر به تحصیلات در فلسفه و ریاضیات و نجوم و ادبیات پرداخت. چنین شهرت دارد که در جوانی عود می‌ نواخته و گاهی شعر می‌سروده‌ است. بعدها به کار زرگری مشغول شد و پس از آن به کیمیاگری روی آورد، وی در سنین بالا علم طب را آموخت.

ابوریحان بیرونی معتقد است او در ابتدا به کیمیا اشتغال داشته و سپس در اثر کار زیاد با مواد تند، تیز و بو چشمش آسیب دید، وی برای درمان چشم به پزشکی روی آورد. رازی در سی سالگی به بغداد رفت و چون بر بیمارستان مقتدر گذر کرد به طب دلبستگی یافت و به تحصیل این علم پرداخت و چون در آن چیره دست شد، به ری بازگشت و به خدمت منصوربن اسحاق حاکم ری در آمد و سرپرست بیمارستان ری شد.

او پایه‌گذار نحوه آموزشی است که امروزه نیز در بیمارستان‌های آموزشی جهان رعایت می‌شود یعنی: در بیمارستان ری در حالی‌که شاگردان و شاگردان شاگردانش پیرامون او بودند به معاینه بیماران می‌پرداخت هر بیمار ورودی ابتدا توسط شاگردان شاگردان معاینه می‌شد. در صورت عدم تشخیص به شاگردان رازی ارجاع می‌شد. اگر آنان در تشخیص در‌می‌ماندند به رازی معرفی می‌شدند

هنگام ساخت بیمارستان معتضدی جهت انتخاب مکان ساخت با رازی مشورت گردید. رازی دستور داد قطعه‌های مساوی گوشت را در محله‌های گوناگون شهر بیاویزند و مکان بیمارستان را جایی انتخاب کنند که گوشت آنجا دیرتر از مناطق دیگر فاسد می‌شد. او دربیمارستان بغداد بخش ویژه‌ای به بیماران روانی اختصاص داد.

رازی و طبابت

رازی، برخلاف بسیاری از پزشکان که بیشتر مایل به درمان پادشاهان و اُمرا و بزرگان بودند، با مردم عادی بیشتر سروکار داشت. از نظر او یک پزشک باید دارای صفات ویژه‌ای می‌بود. وی همچنین درباره افراد کم‌سواد که خود را طبیب می‌نامیدند، افشاگری‌های متعددی انجام داده و به همین سبب مخالفانی داشته است.

رازی از اولین افرادی است که بر نقش خوراک در تندرستی و درمان پافشاری بسیار دارد. او کتابی درباره خوراک به نام «منافع‌الاغذیه و مضارها» نوشته است که یک دوره کامل بهداشت خوراک به حساب می‌آید و در آن به خواص گندم و حبوبات، خواص و ضررهای انواع آب‌ها و شراب‌ها و مشروبات غیرالکلی٬ گوشت‌های تازه و خشک و ماهی‌ها اشاره شده است. فصلی از این کتاب نیز به هضم غذا٬ ورزش و پرهیزهای غذایی و مسمومیت‌ها اختصاص دارد.

وی نخستین کسی است که تشخیص تفکیکی بین آبله و سرخک را بیان داشته و در کتاب “آبله و سرخک” خود به تدابیری در خصوص جلوگیری از عوارض این دو بیماری پرداخته است.

زکریای رازی اسراف در دارو را بسیار مضر می‌داند و معتقد است مداوا باید تا حد امکان با غذا و در غیر این‌صورت نیز با داروی منفرد و ساده و در نهایت با داروی مرکب انجام شود. این جمله به او منسوب است که «هرگاه طبیب موفق شود بیماری‌ها را با غذا درمان کند، به سعادت رسیده‌ است.» جرج سارتن٬ پدر تاریخ علم ٬از زکریای رازی به عنوان بزرگ‌ترین پزشک ایران و جهان اسلام در زمان قرون وسطی نام می‌برد.

رازی و علم شیمی

عمده تأثیر رازی در شیمی، طبقه‌بندی او از مواد است. او نخستین کسی بود که اجسام را به سه گروه جمادی، نباتی و حیوانی تقسیم کرد. چنان‌چه او از دیدگاه مراحل بعدی علم (بعد از کیمیاگری) در نظر گرفته شود، می‌توان او را یکی از بنیان‌گذاران علم شیمی به حساب آورد.

چنان‌که می‌دانیم رازی قبل از طب به کیمیا مشغول بود و اطلاعات زیادی درباره مواد داشته‌است؛ از جمله آن که مواد را به دو دسته فلز و شبه فلز (به گفته او جسد و روح) تقسیم می‌کند و نیز اولین کسی است که استحالات شیمیایی را وارد طب کرده‌است.

کشف‌های بسیار به رازی نسبت داده می‌شود، از جمله آن‌ها می‌توان به الکل، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، استات مس یا زنگار که در شست‌وشوی زخم‌ها مورد استفاده بود، اکسید آرسنیک یا مرگ موش، اسید سیتریک و داروهای سمی آلکالوئیدی اشاره کرد.

رازی و فلسفه

رازی را می‌توان برجسته‌ترین چهره خردگرایی و تجربه‌گرایی در فرهنگ ایرانی دانست. وی در فلسفه به سقراط و افلاطون متمایل بود و تأثیراتی نیز از افکار هندی و مانوی در فلسفه او به چشم می‌خورد. با این حال عقاید خاص خود را داشت و هرگز تسلیم افکار مشاهیر نشد؛ بلکه اطلاعات پیشینیان را مورد مشاهده و تجربه قرار می‌داد و سپس نظر و قضاوت خود را بیان می‌کرد.

در نظر او جهان جایگاه شر و رنج است؛ اما تنها راه نجات، عقل و فلسفه‌ است. در فلسفه اخلاق رازی مسئله لذت و رنج اهمیت زیادی دارد؛ از دید او لذت امری وجودی نیست، بلکه راحتی از رنج است و رنج نیز خروج از حالت طبیعی به‌وسیله امری اثرگذار است. در نتیجه اگر امری ضد آن تأثیر کند و سبب خلاص شدن از رنج و بازگشت به حالت طبیعی شود، لذت ایجاد می‌کند. او همچنین معتقد بود یک پزشک برجسته باید فیلسوف نیز باشد.

استادان و شاگردان

مورخان طب و فلسفه در قدیم به تفاریق استادان رازی را سه تن یاد کرده‌اند:

 ابن ربن طبری: زکریا در طب شاگرد وی بوده است.

 ابوزیذ بلخی: حکیم زکریای رازی در فلسفه شاگرد وی بوده است.

ابوالعباس محمد بن نیشابوری: استاد محمد بن زکریا رازی در حکمت مادی (ماترلیسیم) یا گیتی‌شناسی بوده است.

شاگردان:‌ یحیی بن عدی ـ ابوالقاسم مقانعی ـ ابوالحسن طبری ـ ابن قارون رازی ـ یوسف بن یعقوب.

ابوریحان بیرونی و عمر خیام نیشابوری، بررسی‌ ها و پژوهش‌ های خود را از جمله در چگال‌سنجی زر و سیم مرهون دانش “رازی” هستند. رازی در علوم فیزیولوژی و کالبدشکافی، جانورشناسی، گیاه شناسی، کانی‌شناسی، زمین شناسی، هواشناسی و نورشناسی دست داشته است.

آثار

ابوریحان بیرونی در کتاب فهرست کتب رازی ۱۰ کتاب در ریاضیات و نجوم، ۷ کتاب در تفسیر و تلخیص و اختصار کتب فلسفی یا طبی دیگران، ۱۷ کتاب در علوم فلسفی و تخمینی، ۶ کتاب در مافوق‌الطبیعه، ۱۴ کتاب در الهیات، ۲۲ کتاب در کیمیا، ۲ کتاب در کفریات و ۱۰ کتاب در فنون مختلف را به رازی نسبت داده است که در نهایت مجموع آن‌ها ۱۸۴ جلد کتاب است. همچنین محمود نجم‌آبادی، استاد دانشگاه تهران نیز در کتابی به نام مولفات و مصنفات ابوبکر محمدبن زکریای رازی که در سال ۱۳۳۹ نوشته شده،تعداد آثار رازی را ۲۷۱ اثر عنوان کرده است.

کتاب‌های “الحاوی” ٬”الکناش‌ المنصوری”٬ “المرشد”٬ “من لایحضره الطبیب”٬ “الحدری و الحصه”٬ “دفع مضارالتغذیه” و “الابدال” از جمله مهم‌ترین آثار رازی به شمار می‌آیند.

وفات

رازی در پنجم شعبان ۳۱۳ هـ.ق در زادگاه خود (ری) وفات یافت و مدت عمر وی به سال قمری شصت و دو سال و پنج روز و به شمسی شصت سال و دو ماه و یک روز ذکر شده است.

روز داروساز در ایران 

برای دانلود اینفوگرافیک روز داروساز اینجا کلیک کنید. 

نامگذاری

جامعۀ‌ داروسازان ایران از سال ۱۳۵۴ تعیین روزی به نام روز داروساز را دنبال می‌کرد. تعیین تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز نخستین بار در ایران توسط یکی از دانشیاران دانشکدۀ‌ داروسازی تهران انجام شد و در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز ۵ شهریور توسط جامعۀ‌داروسازان ایران به عنوان روز داروساز نامگذاری شد. سال بعد و در روز ۵ شهریور ۱۳۵۶ در باشگاه دانشگاه تهران مراسمی بدین مناسبت برگزار شد و همچنین از تمبری که بدین مناسبت طراحی شده‌بود رونمایی گردید. با این حال این روز در تقویم درج نشده‌بود و رسمیت نداشت. پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و در زمان ریاست جمهوری علی خامنه‌ای، هیأت مدیرۀ جامعۀ‌ داروسازان ایران در دیدار با وی خواهان نامگذاری رسمی این روز به نام روز داروساز شد. جامعۀ‌ داروسازان که به انجمن داروسازان ایران تغییر نام داده‌بود، برای سال‌های متوالی این مطالبه را از طریق کاتبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد،‌ اما هموازه با مخالفت این شورا مواجه می‌شد.

با این حال در سال ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد تعیین روزی به نام داروساز و درج آن در تقویم موافقت نشان داد. در جلسۀ ۴۵۰ این شورا به تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۷۸ روز تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز در نظر گرفته‌شد. این تصمیم طی نامه‌ای به شمارۀ (۲۶۱۲ .‌دش) به تاریخ ۵ آبان ۱۳۷۸ جهت درج در تقویم رسمی حکومت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. این مناسبت متعاقباً برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران درج شد.

برای دانلود رایگان مجموعه آیکون‌های روز داروساز اینجا کلیک کنید.

مراسم روز داروساز

سالانه مراسم روز داروساز در هفته اول شهریور توسط انجمن داروسازان ایران برگزار می‌گردد. این مراسم تاکنون چهل و دو دوره برگزار شده‌است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامتی، ۴۲امین روز داروسازی به صورت آنلاین با همکاری موسسه آلند و سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی برگزار شد.

روز جهانی داروساز 

روز جهانی داروساز توسط شورای فدراسیون بین‌المللی داروسازی (FIP) در کنگره جهانی داروسازی و علوم دارویی در سال ۱۹۱۲ معرفی شد و هدف اصلی این روز تشویق نقش و فعالیت‌های داروسازی در بهبود سلامت در هر نقطه از جهان است.فدراسیون بین‌المللی داروسازی یا FIP  انجمن‌ ملی داروسازان و دانشمندان داروسازی است که با سازمان بهداشت جهانی ارتباط رسمی دارد. سازمان FIP حدود ۱۴۴ عضو دارد و نماینده ۴ میلیون  پزشک و دانشمند در سراسر جهان است.

هدف از نامگذاری روزی به نام داروسازان، جلب توجه عموم مردم نسبت به وظیفه سنگین داروسازان و نقش آنها در حوزه سلامت عمومی جامعه است.فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP) در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در استانبول، رأی گیری انجام داده و تاریخ ۲۵ سپتامبر را رسما به نام روز جهانی داروسازان (World Pharmacists Day) نامگذاری کرد.

تاریخچه سازمان غذا و دارو ایران 

پیشینه استقرار تشکیلاتی در نظام اداری کشور و حوزه بهداشت و درمان برای انجام آنچه که وظایف سازمان غذا و دارو در حال حاضر شناخته می‌شود، به حدود نیم قرن پیش می‌رسد. از سال ۱۳۵۲حوزه معاونت دارويي در وزارت بهداري تشكيل شد، حتی تشكيلاتي به نام “سازمان غذا و دارو” در سال  ۱۳۵۵به مدت يكسال در وزارت بهداري ايجاد گرديد، ولی در ادامه برچيده شد. متعاقباً تغييراتي دربخشهاي تحت پوشش معاونت دارویی ايجاد گرديد. به نحوي كه در سال  ۱۳۵۸حوزه این معاونت علاوه بر غذا، بخشهاي مربوط به تجهيزات پزشكي و امور آزمايشگاهي را نيز تحت پوشش خود داشت و تحت نام “حوزه معاونت دارويي، غذايي و آزمايشگاهي” فعاليت مي‌نمود و عنوان”آزمايشگاهي” به مجموع فعاليتهاي آزمايشگاهي تشخيص طبي و امور آزمايشگاهي كنترل دارو و غذا مربوط مي‌شد. اما به تدريج بخشهاي مربوط به تجهيزات و ملزومات پزشكي و نيز امور آزمايشگاهي تشخيص طبي به حوزه معاونت درمان منتقل شد.  با این وجود از سال ۱۳۶۴ تاکنون حوزه معاونت دارويي با نامهاي مختلف بخشهاي دارويي و غذايي، آرايشي، بهداشتي و امور آزمايشگاهي كنترل غذا و دارو را اداره كرده است. در سالهاي پس از انقلاب به دفعات براي تشكيل يك سازمان مستقل و قدرتمند براي نظارت بر امور دارو و غذا خيز برداشته شد. تا اینکه در سال  ۱۳۸۹ سازمان غذا و دارو با تصويب “شوراي عالي اداري” تشكيل گرديد كه تا امروز نيز سازمان مزبور به راهبري امور غذايي و دارويي ادامه داده است. دامنه تشكيلاتي حوزه معاونت دارويي و غذايي در استانها نیز به صورت مديريت امور دارو و غذا و تحت نظر معاونت امور درمان استان يا دانشگاه بوده است. در سال ۱۳۷۰ سمت معاون دارو و غذا” در استانها به لحاظ تشكيلاتي تعريف شد و رمق تازه‌اي در پيکره نظارتي دارو و غذا ايجاد گرديد و معاونين دارويي و غذايي استانها توانستند با قدرت و تسلط بيشتر امور مربوط به خود را مديريت نمايند. اما در سال  ۱۳۷۳ تمامي معاونت‌های دارويي و غذايي در حوزه معاونت درمان ادغام شد و به اين ترتيب كليت حوزه مستقل دارو و غذا در تشكيلات وزارت بهداشت از بين رفت. تا اینکه دوباره از سال ۱۳۷۹ اين تشكيلات استقلال خود را بدست آورد و حوزه معاونت غذا و دارو دوباره در سطح استانها موجوديت پيدا كرد

تعداد داروخانه‌های سراسر کشور

طبق آخرین آمار اعلامی توسط سازمان غذا و دارو ۱۳۰۹۲ داروخانه در سراسر کشور فعال میباشند.

داروهای گیاهی

برای دانلود اینفوگرافیک بوستان شفابخش گیاهان دارویی اینجا کلیک کنید. 

داروهای گیاهی یا همان گیاهان درمانی که در کشور ما به گیاهان دارویی شهرت یافته است به همه نوع گیاهان با ساقه یا گل و میوه که بافت ساقه چوب نیست شاره میشود . این نوع گیاهان که عمدتا پس از تولید میوه از بین میروند و عمر نه چندان زیادی دارند ، دارای خاصیت های متنوعی هستند که بنابر تحقیقات محققان برای انواع امراض شناخته شده کاربرد وسیعی دارند . با همه این تفاسیر رویکا و سایر مقالات علمی تاکید بر این دارند که تحت هیچ شرایطی نباید این درمان ها را بدون مشورت پزشک متخصص آشنا به گیاهان دارویی و به صورت خودسرانه انجام داد.

لیست برترین گیاهان دارویی

۱- گیاه دارویی بابونه:. چرا این گیاه به عنوان اولین عضو از خانواده گیاهان دارویی معرفی شده است ؟ علت آن است که طیف وسیعی از درمان بیماری ها را با خود به همراه دارد و تقریبا در دسته بدون عارضه ترین گیاهان دارویی در زمین نام گرفته است .

۲- سیر:  از دیگر فواید گیاهان دارویی خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال آنهاست که در سیر به وفور یافت میشود ، شما برای داشتن یک زندگی سالم و به یک آنتی بیوتیک طبیعی نیاز دارید که میتوانید آنرا در سیر بیابید . سیر دومین گیاه برتر از لیست گیاهان دارویی است که به علت عدم آگاهی از خواص و فواید سیر در سفره های مردم کشورمان به ندرت یافت میشود . شاید یکی از دلایل عدم استفاده از آن ایجاد بوی بد در دهان است که باید گفت این داروی گیاهی آنقدر فواید دارد که بوی بد دهان در مقابل آن هیچ محلی از اعراب ندارد.

۳- زنجبیل:  این گیاه دارای سرشار از خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی بوده و به واسطه این خواص سبب کاهش رادیکال های آزاد که منجر به سرطان می شوند شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین سبب بهبود گردش خون، درمان سرماخوردگی و گلو درد، تنظیم اشتها، تنظیم قند خون و… می شود. در صورتی که از داروهای فشار خون و یا قلبی استفاده می کنید، پیش از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

۴- شیرین بیان:  چهارمین گیاه از گیاهان دارویی اختصاص دارد به گیاه شیرین بیان ! این گیاه از قدیم ( بیش از ۱۵۰۰ سال پیش ) برای درمان مشکلات گوارشی ، درد ها و برخی بیماری مورد استفاده قرار میگرفت که در قسمت خواص شیرین بیان به آن اشاره خواهیم کرد .

۵-  زالزالک:  یکی دیگر از دسته گیاهان درمانی است که با اعمال آرامش و رفع اضطراب بر روی سیستم قلبی و عروقی ، آن را به یکی از بهترین نوع از انواع گیاهان دارویی برای تسکین قلب و استرس تبدیل می کند.

۶- گیاه گزنه: ششمین گیاه از لیست گیاهان دارویی پر طرفدار است که خاصیت های بسیاری دارد . از ریشه گزنه برای بیماری های مفاصل ، به عنوان ادرار آور و به عنوان قابض استفاده می شود . قسمتهای فوقانی گیاه گزنه همراه با مقدار زیادی مایعات در دفع سنگ های کلیه و عفونت های دستگاه تناسلی و ادراری و از قسمت های هوایی آن برای درمان حساسیت ، آرتروز , آلرژی های فصلی ، کنترل دیابت و تب یونجه استفاده میشود.

۷- گیاه اکالیپتوس: گیاه اکالیپتوس یک گیاه عجیب با دارا بودن سایر خواص گیاهان دارویی است که ویژگی های منحصر به فردی را در شناسنامه گیاهی خود به ثبت رسانده است .

۸- گیاه خار مریم:  تاکنون درباره خواص گیاهان دارویی بر روی سلامت جسم صحبت کردیم ، بد نیست کمی هم درباره تاثیر گیاهان بر روی افکار و روان صحبت کنید . گیاه خار مریم از دسته داروهای گیاهی است که میتواند به درمان مشکلات فکری ، روحی و خلقی کمک بسیاری کند . گیاه دارویی خار مریم به جهت دارا بودن ارزش دارویی علمی و اثبات شده در قدیم میان مردم به عنوان یک غذا مصرف می گردید .

۹- قاصدک:  قاصدک گیاهی ادرار آور می باشد که از این طریق می تواند به سم زدایی از بدن کمک نماید. همچنین پتاسیم موجود در قاصدک جهت درمان اگزما ، مشکلات روده، آرتروز و تنظیم قند خون مناسب می باشد.

۱۰- بومادران: بومادران این گیاه نیز طبیعت گرم دارد. از برگ و گل های گیاه بومادران جهت تقویت جریان خون در جراحات جزئی استفاده می شود . همچنین دم نوش این گیاه جهت مبارزه با ویروس سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. از دیگر فواید این گیاه می توان به رفع خستگی، ضدعفونی کننده، ضد انگل، برطرف نمودن دردهای استخوانی و روماتیسم اشاره کرد.

۱۱- رزماری: گیاه رزماری این گیاه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بوده که سبب پشتیبانی بسیاری از عملکردهای بدن می شود. همچنین کارنوزول و رزمارینیک موجود در این گیاه، آنتی اکسیدان هایی هستند که در حفظ سلامت بدن نقش موثری دارند. از این گیاه می توان به صورت دم نوش، چاشنی غذا و یا به صورت موضعی استفاده نمود.

۱۲- گیاه اسطوخودوس: دهمین گیاهی که میخواهیم به شما معرفی کنیم گیاه اسطوخودوس است . این گیاه به سبب رایحه بسیار خوبی که دارد در حوزه آروماتراپی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در این حوزه از خواص اسطوخودوس برای تسکین و آرامش اعصاب بسیار یاد شده است .

۱۳- آلوئه ورا: این گیاه طبیعت معتدلی دارد و خواص ضد التهاب گیاه آلوئه ورا سبب آن شده است که سالهاست مردم از این گیاه برای درمان سوختگی، بریدگی یا عفونت های سطحی استفاده می کنند. همچنین این گیاه را در صورتی که با آب مصرف کنید برای هضم غذا نیز عالی است. علاوه بر موارد ذکر شده، آلوئه ورا جهت کاهش قند خون، ترمیم بافت های پوست، از بین بردن ترشی معده و کیسه صفرا، رفع اگزما اطراف چشم و… مفید می باشد.

۱۴- آویشن: این  گیاه دارویی دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد قارچی می باشد. که جهت درمان سرماخوردگی، گلودرد و… مفید می باشد.

۱۵- مرزنجوش: به طور معمول از برگ ، گل و جوانه های این گیاه استفاده می شود . عطر گرم گیاه مرزنجوش می تواند سیستم عصبی و روح و روان شما را تقویت کند و موجب کاهش وسواس فکری شود . موارد مصرف مرزنجوش که از زمره گیاهان دارویی پرمصرف می باشد

۱۶- دارچین: این گیاه نیز از مهم ترین خواص آن میتوان به خاصیت ضد عفونی کننده دارچین اشاره کرد که موجب می شود به عنوان یک ماده ی نگهدارنده ی طبیعی مطرح شود . ضد باکتریایی ، ضد میکروبی ، ضد التهاب و تسکین دهنده درد تنها جزء کوچکی از فواید دارچین می باشد . گیاه دارچین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است و به طور شگفت آوری می تواند در مبارزه با اختلالات عصبی و بیماری های قلبی مفید واقع شود . علاوه بر مصرف این گیاه می توانید از خواص دمنوش دارچین نیز بهره مند شوید .

معرفی رشته داروسازی 

رشته‌ داروسازی بخشی از علوم‌ پزشکی است‌ که‌ در رابطه‌ با توليد و ساخت‌ دارو ، بررسی وضعيت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و موجودات‌ زنده‌ و ميزان‌ تأثير دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌های بيماری زا نقش‌ ايفا می کند . به‌ عبارت‌ ديگر رشته‌ داروسازی به‌ شناخت‌ ماده‌ مؤثر ، فرموله‌ کردن‌ اين‌ ماده‌ ( تبديل‌ ماده‌ مؤثر به‌ فرمی که‌ قابل‌ مصرف‌ براي‌ بيمار باشد مثل‌ قرص‌ ، کپسول‌ ، شربت‌ يا استفاده‌ از روش‌ های تزريقی ) و بررسی اثرات‌ دارو بر بدن‌ بيمار می پردازد . شايد جالب باشد که بدانيد حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد علت ناموفق شيوه مداوای يک بيمار، به دارو مربوط می شود ؛ يعنی کيفيت دارو ، انتخاب نوع‌ دارو و نحوه استفاده از دارو ( اين که بيمار دارو را با چه مواد غذایی يا دارو‌های ديگر استفاده کرده است ) می تواند اثر دارو را تضعيف کند . و اين وظيفه يک داروساز است که علت را تشخيص دهد و در اين زمينه پزشک معالج را راهنمايي کند .

دانشگاه های دانشکده داروسازی

ردیف   نام دانشگاه       شهر

۱        دانشگاه علوم پزشکی اردبیل       اردبیل

۲        دانشگاه علوم پزشکی ارومیه       ارومیه

۳        دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله      تهران

۴        دانشگاه علوم پزشکی اصفهان      اصفهان

۵        دانشگاه علوم پزشکی البرز         البرز

۶        دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس   بندرعباس

۷        دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز   اهواز

۸        دانشگاه علوم پزشکی تبریز         تبریز

۹        دانشگاه علوم پزشکی تهران        تهران

۱۰      دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی         تهران

۱۱      دانشگاه علوم پزشکی زابل زابل

۱۲      دانشگاه علوم پزشکی زنجان        زنجان

۱۳      دانشگاه علوم پزشکی شیراز        شیراز

۱۴      دانشگاه علوم پزشکی گیلان       گیلان

۱۵      دانشگاه علوم پزشکی کرمان       کرمان

۱۶      دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه     کرمانشاه

۱۷      دانشگاه علوم پزشکی مازندران     مازندران

۱۸      دانشگاه علوم پزشکی لرستان      لرستان

۱۹      دانشگاه علوم پزشکی مشهد        مشهد

۲۰      دانشگاه علوم پزشکی همدان       همدان

۲۱      دانشگاه علوم پزشکی یزد یزد

آمار دانشجویان داروسازی

در مقاله‌ای که روی ۸۹ کشور دنیا مطالعه شده به ازای هر ۱۰ هزار نفر شش داروساز وجود دارد اما کشور ما به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۳ داروساز وجود دارد که اگر با این مقیاس مطالعه شود داروساز ما زیاد نیست ولی اگر با مقیاس کشور خودمان باشد تعداد داروساز زیاد است.

سالانه تقریبا یک هزار و ۵۰۰ نفر جذب دانشجوی داروسازی داریم که با حجم بازار کار ما خیلی زیاد است، البته با برنامه‌هایی که در معاونت آموزشی انجام شده از سال ۱۴۰۰ تعداد دانشجویان کمتر می‌شود.

ما تقریبا ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم و حداکثر ۵۰۰ داروساز در بیمارستان‌ها وجود دارد، اگر برنامه طبق آیین‌نامه اجرا شود و به ازای هر ۳۰ تخت بیمارستانی یک داروساز در بیمارستان باشد باید ۴ هزار و ۵۰۰ داروساز در بیمارستان‌ها باشد که در این صورت نمی‌توان گفت تعداد داروساز در کشور زیاد است ولی در قسمت بیمارستان‌ها کار نشده و استقبال چندانی صورت نمی‌گیرد و تعداد داروسازان در این قسمت کم  است زیرا در بحث داروسازی بیش از ۸۰ درصد هدف‌گذاری ما ایجاد داروخانه شده است.

داروساز بالینی که به ازای هر ۱۰۰ تخت یک داروساز بالینی باید باشد و به ازای هر ۳۰ تخت یک داروساز بیمارستانی که اگر این کار  در بیمارستان‌ها انجام شود اثر آن در کاهش هزینه‌های درمان بسیار موثر است.

معرفی شاخص‌ترین شرکت‌های داروسازی ایران و جهان 

برای دانلود مجموعه لوگوهای شرکت‌های داروسازی ایران و جهان اینجا کلیک کنید. 

۵۰ شرکت برتر داروسازی ایران

  1. داروسازی دکتر عبیدی
  2. اکتوورکو
  3. تحقیقاتی و تولیدی سیناژن
  4. کارخانجات دارو پخش
  5. کوبل دارو
  6. آریوژن فارمد
  7. داروسازی اکسیر
  8. داروسازی تهران شیمی
  9. البرز دارو
  10. دارو سازی فارابی
  11. بهستان دارو
  12. داروسازی ابوریحان
  13. سبحان دارو
  14. داروسازی دانا
  15. داروسازی کاسپین تأمین
  16. روناک
  17. داروسازی شهید قاضی
  18. داروسازی امین
  19. پارس دارو
  20. ایران هورمون
  21. لابراتوارهای سینا دارو
  22. شفا یاب گستر
  23. دارو سازی اسوه
  24. داروسازی جابرابن حیان
  25. لابراتوار داروسازی و بهداشتی شفا
  26. لابراتوارهای رازک
  27. صنعتی کیمیدارو
  28. داروسازی تهران دارو
  29. داروسازی زهراوی
  30. داروسازی تولید دارو
  31. الحاوی
  32. نوو نور دیسک پارس
  33. داروسازی خوارزمی
  34. دارو سازی حکیم
  35. نانو فناوران داروئی الوند
  36. فرآورده های تزریقی و دارویی ایران
  37. داروسازی رها اصفهان
  38. فرآورده های پویش دارو
  39. داروسازی کوثر
  40. داروسازی سبحان انکولوژی
  41. داروسازی ثامن
  42. تولیدی فاران شیمی تویسرکان
  43. آفا شیمی
  44. کوشان فارمد
  45. اوین دارو
  46. روژین دارو
  47. دارو سازی تسنیم
  48. تدبیر کالای جم
  49. داروئی و بهداشتی لقمان (سهام عام )
  50. داروسازی مصون دارو

۱۰ شرکت بزرگ داروسازی جهان

  1. جانسون و جانسون ایالات متحده آمریکا
  2. ۲فایزر ایالات متحده آمریکا
  3. هوفمان-لا روش سوئیس
  4. ۴گلاکسواسمیت‌کلاین بریتانیا
  5. نوارتیس سوئیس
  6. ۶سانوفی فرانسه
  7. آسترازنکا بریتانیا سوئد
  8. آزمایشگاه ابوت ایالات متحده آمریکا
  9. مرک اند کو. ایالات متحده آمریکا
  10. بایر آلمان

برای دانلود قالب آماده پاورپوینت معرفی شرکت دارویی کلیک کنید. 

منابع: خبرگزاری جماران-ایسنا-سازمان غذا و دارو- معاونت تحقیقات صدا سیما-تابناک-مشرق نیوز

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

97 − 94 =