ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند.

ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می­‌تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده آن را از بین می‌برد.

امروزه کرونا ویروس در صدر اخبار جهان قرار گرفته و به یکی از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌ تبدیل شده است. با شیوع این ویروس باید اطلاع‌رسانی برای پیشگیری و رعایت بهداشت فردی جدی و به صورت گسترده انجام شود. در این راستا علاوه بر مقالات و مطالب علمی با منبع معتبر استفاده از ایکن‌ها و المان‌های گرافیکی در کنار آن‌ها کمک زیادی به اطلاع‌رسانی می‌کند.

مطلب مرتبط: مجموعه آیکن‌های کرونا ویروس

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSkuM7EftbYT5X7MtlFu3xU0pxxJUwNPMDlcHK0St4DeqHYNF-k

چرا باید بتوانید کرونا را از آنفلوانزا تشخیص دهید؟

این روزها همهجا حرف از کروناست و هر کس که سرفهای میکند، بیاختیار اولین چیزی که به ذهنش میرسد این است کهایوای، من هم کرونا گرفتم“.

ولی اینطور نیست. هر گردی گردو نیست و هر سرفهای هم ناشی از کرونا نیست.

این نکته بسیار مهم است که شما بتوانید در زمانی که احساس کردید علائم بیماری کرونا را دارید، ابتدا آن را از بیماریهای مشابه و شایع که علائم مشابهی دارند تشخیص دهید.

دلیل اهمیت این تشخیص نیز در این است که مراجعه به مراکز درمانی که بهصورت بالقوه، مکانهایی با سطح آلودگی بالای ویروسی و میکروبی (در مقایسه با سایر مکانهای عمومی) محسوب میگردند، خطر ابتلای شما به سایر بیماریها را افزایش میدهد.

بنابراین توجه داشته باشید که اگر بیماری شما، یک بیماری ساده مثل آنفلوانزا باشد، با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، کلینیکها، مطبها و بیمارستانها، ناخواسته خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دادهاید.

حال چه بیماریهایی ممکن است با کرونا اشتباه گرفته شوند؟

۳ بیماری مشابه و شایع که علائمی بسیار شبیه به یکدیگر دارند شامل بیماری‌های COVID-19، آنفولانزا وسرماخوردگی هستند.

در لینک زیر تلاش شده تا اطلاعات کاملی از مقایسه علائم بیماری‌های COVID-19، آنفولانزا وسرماخوردگی در قالب پوستر در اختیار شما قرار داده شود تا با علائم آن بیشتر آشنا شده و آن را از کرونا تشخیص دهید.

مقایسه علائم بیماری‌های COVID-19، آنفولانزا وسرماخوردگی

 

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/12/13/826171_215.jpg

 

توصیه‌های کلی سازمان بهداشت جهانی (WHO)

توصیه‌های کلی استانداردسازمان بهداشت جهانی(WHO) برای عموم مردم به منظورکاهش درمعرض قرارگرفتن باعوامل میکروبی بیماری‌زا و جلوگیری ازانتقال طیف وسیعی از بیماری‌ها به شرح زیر است که شامل بهداشت دست،تنفس و بهداشت موادغذایی می‌باشد:

  • مرتبا دست‌های خود را با استفاده از آب و صابون شست‌وشو کنید و یا با مواد ضدعفونی‌کننده الکلی ضدعفونی نمایید.
  • هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دورانداخته و دست‌های خود را بشویید.
  • از تماس نزدیک با هرکسی که تب وسرفه دارد خودداری کنید.
  • اگرتب،سرفه و یا هرگونه مشکلی در تنفس دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید و سابقه سفر قبلی خود را به پزشک اطلاع دهید.
  • هنگام بازدید از بازارهای زنده در مناطقی که در حال‌حاضر موارد ابتلا به کرونا ویروس گزارش شده است، از تماس مستقیم محافظت نشده با حیوانات زنده و سطوح در تماس با حیوانات خودداری کنید.
  • ازمصرف محصولات حیوانی خام یا پخته‌ نشده اجتناب کنید .گوشت خام، شیر یا اندام‌های حیوانی خام باید با احتیاط نگهداری شوند تا از تماس آن‌ها با غذاهای پخته شده و آلودگی غذا جلوگیری شود.

در راستای اطلاع‌رسانی در خصوص پیشگیری از این بیماری، پکیجی شامل ۴ اینفوگرافیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با موضوع راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تهیه شده است، اینفوگرافیکی که اطلاعات را به صورت تصویری ساده، واضح و قابل‌درک نشان می‌دهد.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 5 = 1