مجلس شورای ملی

تشکیل اولین مجلس ملی کشور به انقلاب مشروطه بازمی‌گردد که فرمان تشکیل آن در روز ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ توسط مظفرالدین شاه به امضا رسید

مجلس شورای ملی ( که در فرمان مشروطیت نیز یک بار مجلس شورای اسلامی خوانده شده بود ) از ۱۲۸۵ تا ۱۳۶۸ در حدود ۸۳ سال به حیات خود ادامه داد و در جریان بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ از مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام پیدا کرد.

مشروطه‌خواهان پس از برقراری حکومت به تصفیه حساب با مخالفان پرداختند. طرفداران استبداد یعنی شاه و درباریان وحشت زده هر کدام به جایی پناه بردند. اما مشروعه شیخ فضل‌الله نوری بعد از گذشت نزدیک به یک قرن به صورت بنیاد برای تدوین متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه مجلس شورای اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی بهمن ۱۳۵۷ ایران قرار گرفت .

 

انقلاب ۱۳۵۷

مجلس ایران با نام مجلس شورای ملی از ۱۲۸۵ تا ۱۳۶۸ در حدود ۸۳ سال به حیات خود ادامه داد تا اینکه در جریان بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ نام آن از مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر پیدا کرد. نام مجلس شورای اسلامی یک بار نیز در فرمان مشروطیت آمده بود.

 

 

عملکرد مجلس دهم:

مجموع طرح ها و لوایح مجلس دهم (تعداد : ۷۲۱)

بایگانی: ۱۱۰

رد یا مسترد: ۲۵

تبدیل به قانون: ۱۷۵

در دستور کار مجلس: ۴۰۶

در دست شورای نگهبان: ۳

در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام: ۴

 

طرح های ارائه شده از سوی نمایندگان  (تعداد : ۴۸۷)

بایگانی: ۹۴

رد یا مسترد: ۱۴

تبدیل به قانون: ۶۹

در دست بررسی: ۳۰۸

در دست شورای نگهبان: ۱

در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام: ۱

 

سوال از وزرا  (تعداد : ۴۱۱)

طرح در صحن علنی: ۱۷۸

در دست بررسی: ۱۶۶

رد یا مسترد: ۶۷

 

لوایح ارائه شده از سوی دولت  (تعداد : ۲۲۲)

بایگانی: ۱۶

رد یا مسترد: ۱۱

تبدیل به قانون: ۱۰۶

در دستور کار مجلس: ۸۶

در دست شورای نگهبان: ۲

در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام: ۳

 

طرح ها و لوایح تصویب شده  (تعداد : ۱۷۵)

 

تحقیق و تفحص  (تعداد : ۳۷)

طرح در جلسه علنی: ۳

در دست بررسی: ۲۶

در دستور کار صحن: ۲

رد یا مسترد: ۸

 

طرح های ارائه شده از سوی شورای عالی استان ها (تعداد: ۱۲)

هیچکدام از این طرح ها به صحن نیامده و در کمیسیون ها در حال بررسی است.

 

استیضاح (تعداد: ۱۰)

طرح در جلسه علنی: ۶

رد یا مسترد: ۴

 

جغرافیای مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم

وزیر کشور: ۵۷/ ۴۲ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. با توجه به ورود بیماری کرونا و شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی این میزان حضور و مشارکت کاملا قابل قبول است.

بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با ۲/ ۲۶ درصد مربوط است.

دنیای اقتصاد – زینب موسویپرونده انتخابات مجلس یازدهم بسته شد؛ مجلسی که با مشارکت ۳۲/ ۴۲درصدی مردم در سراسر کشور برگزار شد و بیشترین کرسی‌های آن به تصاحب اصولگرایان درآمد. بنابر آنچه وزیر کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، از میان ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط برای حضور در انتخابات دوم اسفند، ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر در سراسر کشور در این انتخابات مشارکت کردند.

هرچند این ارقام از مشارکت ۳۲/ ۴۲ درصدی مردم حکایت دارد اما عبدالرضا رحمانی فضلی، درصد مشارکت درانتخابات دوم اسفند را ۵۷/ ۴۲ درصد اعلام کرد. در حالی مردم ایران مشارکت بیش از ۴۲ درصدی در انتخابات این دوره از مجلس را رقم زدند که در جریان انتخابات مجلس دهم، مردم در کل کشور مشارکت ۸۳/ ۶۱ درصدی را به ثبت رسانده بودند.

مشارکت ۲۵ درصدی پایتخت‌ نشینان

از سوی دیگر، آمار اعلامی از سوی وزیر کشور حکایت از مشارکت ۲۵ درصدی مردم شهر تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارد؛ یکی دیگر از ارقام انتخاباتی که در مقایسه با انتخابات مجلس دهم، باز هم روندی کاهشی داشته است. رحمانی فضلی دیروز اعلام کرد که مردم در استان تهران مشارکتی ۲/ ۲۶ درصدی را به ثبت رساندند. همچنین بنابر اعلام وزیر کشور، رقم مشارکت مردم شهر تهران در انتخابات ۴/ ۲۵ درصد بوده است. این در حالی است که بنابر آمار این وزارتخانه، مردم در انتخابات مجلس دهم مشارکت ۵۰ درصدی داشتند.

 

مشارکت مردان بیشتر از زنان

از سوی دیگر، در میان سایر آمارهای اعلامی که دیروز وزیر کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور مطرح کرد، از میان ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفری که در کل کشور در انتخابات مشارکت داشتند، زنان مشارکت ۴۸ درصدی و مردان مشارکتی ۵۲درصدی را به ثبت رساندند. همچنین ۲میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی در انتخابات مجلس یازدهم، رای خود را به صندوق انداختند.

 

مدارک تحصیلی:

جمعیت نمایندگان روحانی:

۱۷ کرسی از آن زنان:

بنابر آمار اعلامی ستاد انتخابات کشور تاکنون ١٧ زن به مجلس یازدهم راه پیدا کرده‌اند و یک زن نیز برای حضور در مجلس باید در مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم به رقابت ادامه دهد. اگر فاطمه آجرلو نامزد انتخابات مجلس از کرج در مرحله دوم بتواند از سد رقیب بگذرد، مجلس یازدهم رکورددار ۱۸ کرسی زنانه در پارلمان پس از انقلاب خواهد بود.

حوزه تحصیلاتی نمایندگان:

میزان تجربه در نمایندگی :

میانگین سنی نمایندگان :

بازه سنی نمایندگان :

 برای دیدن اینفوگرافیک انتخابات مجلس شورای اسلامی کلیک کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

65 − 55 =