نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

بسم الله الرحمن الرحیم؛ سال جدید را با نام و یاد خدا آغاز کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم مشهور به بَسمَلَه یا تَسمِیه به معنای خواندن نام خدا و ذکر «الله» است. این عبارت ۱۱۴ بار در قرآن تکرار شده است. در ابتدای هر یک از سوره‌های قرآن به استثنای سوره برائت و افزون بر آغاز در آیه ۲۶ سوره نمل نیز ذکر شده است. در فضیلت و منزلت بسمله روایات زیادی است و آغاز کردن کارها با آن مورد تأکید است. پس چه بهتر است که سال جدید خود را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کنید و از فضیلت آن در طول سال برخوردار شوید.

برای دانلود مجموعه خاص و بسیار متنوع بسم الله الرحمن الرحیم در طرح‌ها و فرمت‌های مختلف و زیبا اینجا کلیک کنید. 

لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ شمسی

لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ (۱۴۰۱) شمسی : ساعت ۱۹ و ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه روز یک شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ شمسی – ۲۰ مارس (مارچ) ۲۰۲۲ میلادی – ۱۷ شعبان ۱۴۴۳ قمری،

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز کشور افغانستان ، تقویم هجری شمسی یا تقویم هجری خورشیدی بعنوان مرجع گاهشماری رسمی پذیرفته شده است و لحظه آغاز سال شمسی در تقویم هر سال ایران دقیقا مقارن با لحظه رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری (برج فلکی حمل) میباشد. یعنی لحظه تحویل سال جدید شمسی زمانیست که فاصله خورشید از نقطه اعتدال بهاری صفر گردد.

برای تعیین اولین روز سال جدید اول فروردین هر سال به این ترتیب عمل میشود:

  • اگر لحظه تحویل سال جدید قبل از لحظه ظهر باشد ، همان روز اول فروردین یا نوروز است.
  • اگر لحظه تحویل سال جدید بعد از لحظه ظهر باشد ، فردای آن روز اول فروردین یا نوروز است.

محاسبه زمان تحویل سال در ایران برمبنای نصف النهار رسمی ایران با طول جغرافیایی ۵۲/۵ درجه شرقی است.

لحظه تحویل سال ۱۴۰۱به وقت ساعت جهانی (UTC/GMT):

۱۶:۲۸:۴۳ عصر

سال ۱۴۰۱ سال چه حیوانی است؟ 

حتما تا حالا دیدید و شنیدید که هر سال را به یک حیوانی نسبت میدهند و با توجه به خصوصیات حیوان سال ها ، خصوصیات و طالع بینی متولدین سالهای مختلف را با توجه به حیوان سال تولدشان ارائه میدهند. سال ۱۴۰۱ نیز سال ببر میباشد.

مشخصات متولدین سال ببر

ببر یک عصیانگر و شورشی ناراضی است، او با شتاب زدگی خاص خودش، همیشه علیه قدرت های برتر طغیان می کند و سرکشی و نارضایتی با خونش در آمیخته است. ببر دوست دارد سردمدار باشد، ولی متاسفانه شایستگی و برازندگی رهبری را ندارد. او همیشه اولین کسی است که شعار حرکت کردن می دهد. اما در کسب و کار، عشق و جنگ، احتیاط حکم می کند که دیگران کورکورانه از او پیروی نکنند و حتی گاهی او را از حرکت باز دارند.

خصوصیات متولدین ماه های مختلف سال ببر

فروردین

ببر دو موتوره! او می تواند دیوار صوتی را بشکند، مراقب او باشید

اردیبهشت

ببر متعادل! هر چند در مسایل احساسی تا حدودی زیاده روی می کند.

خرداد

ببر وحشی! کارهایش احمقانه است و از کارهای خود خشمگین می شود

تیر

ببر نازک نارنجی! در واقع او یک گربه ملوس بزرگ است.

مرداد

راضی به ببر بودن نیست و خود را شیر می داند

شهریور

ببر منطقی و اهل عمل! او هر چه را که بخواهد به دست می آورد

مهر

ببر اهلی! او برای همکاری ساخته شده است

آبان

ببری با شخصیت مبهم! باور کردنش مشکل است اما در هر کاری! موفق خواهد شد!

آذر

یک ببر واقعی! او می تواند بیش از اندازه پیش برود

دی

ببر متفکر! او از بروز سوانح و ناکامی ها برای خود جلوگیری خواهد کرد

بهمن

ببر تیز هوش! او راه بر قراری تعادل بین فکر و عمل را خواهد یافت

اسفند

ببر دیوانه و عصبانی! او به دنبال تفریح و بازیگوشی می رود اما خطرناک هم هست، به خصوص برای خودش

تاریخ تولد لاکچری فرشته‌های کوچک با بهایی پوچ/ خیز مادران باردار برای «۰۱/۱/۱»

فرض کنید بیست‌سال از تولد فرزند شما گذشته و حال او دیگر بزرگ شده و زندگی خودش را دارد، اینکه چقدر تاریخ تولد او رُند بوده، برایش ارزش محسوب می‌شود؟

این روزها در صفحات مجازی و فضاهای مختلف صحبت از یک تاریخ تولد لاکچری دیگر با عنوان «۰۱/۱/۱» است، زیاد شنیده می شود که بیمارستان ها از الان برای چنین تاریخ تولدی برای سال جدید برنامه ریزی کرده و مادران تاریخ خود را مشخص کرده اند. صرف نظر از اینکه کدام بیمارستان ها و پزشکان اجازه چنین چیزی را برای مادران صادر می کنند و چه هزینه های هنگفتی طلب می کنند که تا سال های گذشته به مبالغ ۱۵۰ میلیون تومان نیز رسیده بود، خود خانواده ها چقدر آگاهی از زایمان های زودرس و عوارض آن برای فرزندانشان دارند.

سال هاست که در این زمینه رسانه ها، پزشکان و مسئولان زیاد صحبت می کنند و برای آگاهی رسانی به مادرانی که پس از ۹ ماه زحمت بارداری تصمیم به دنیا آوردن فرزندشان در یک تاریخ تولد لاکچری دارند، تلاش می کنند.  طبق آمارها از سال ۸۸ به بعد میزان تولد نوزادان در روزهای خاص بیش از میانگین بوده و براساس آمار ثبت اسناد نیز در سال ۹۸، ۴ هزار و ۱۹۵ تولد در تاریخ ۸۸/۸/۸ ثبت شده و در روز‌های ۹۵/۵/۵ و ۹۶/۶/۶ به ترتیب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده‌اند.

این در حالی است که نرخ تولد روزانه در طول یک دهه اخیر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است. سال گذشته نیز چنین معضلی برای تاریخ تولد رُند  ۹۹/۹/۹ ایجاد شد و به همین دلیل ثبت احوال برای کاهش آمار زایمان ها چاره ای اندیشید و مطرح کرد که محدودیتی برای ثبت تاریخ تولد در این تاریخ وجود ندارد و خانواده ها به سلامت فرزندانشان بیاندیشند.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، نارسایی کلیوی، عفونت و مشکلات تنفسی، قلبی و مغزی ، تقلید نکردن صدا در شش ماهگی، واکنش نشان ندادن به صداهای بلند، غان و غون نکردن در یک سالگی، سربرنگرداندن، مشکلات دندانی و اختلالات رشد فیزیکی، یادگیری و ارتباطی از دیگر مواردی است که به دلیل زایمان های زود یا دیرهنگام برای جنین ایجاد می شود.

بنابراین اینکه یک خانواده بخواهند فرزند خود را به بهای یک تاریخ تولد رند ، دچار آسیب جسمی و روانی بکنند نه تنها نشان از سطح فرهنگ بالا ندارد، بلکه کاملا فقر فرهنگی را نشان می دهد. امیدواریم در آینده شاهد چنین تاریخ های لاکچری نباشیم.

تعطیلات رسمی سال ۱۴۰۱

تعطیلات فروردین ۱۴۰۱

۱ فروردین جشن نوروز / جشن سال نو

۲ فروردین عیدنوروز

۳ فروردین عیدنوروز

۴ فروردین عیدنوروز

۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

۱۳ فروردین جشن سیزده به در

تعطیلات اردیبهشت ۱۴۰۱

۲ اردیبهشت شهادت حضرت علی علیه السلام [ ٢١ رمضان ]

۱۲ اردیبهشت عید سعید فطر [ ١ شوال ]

۱۳ اردیبهشت تعطیل به مناسبت عید سعید فطر [ ٢ شوال ]

تعطیلات خرداد ۱۴۰۱

۵ خرداد شهادت امام جعفر صادق علیه السلام [ ٢۵ شوال ]

۱۴ خرداد رحلت حضرت امام خمینی

۱۵ خرداد قیام ۱۵ خرداد

برای دانلود فهرست مناسبت‌ها و رویدادهای سال ۱۴۰۱ شامل بیش از ۱۰۰۰۰ رویداد شمسی قمری میلادی اینجا کلیک کنید. 

تعطیلات تیر ۱۴۰۱

۱۸ تیر عید سعید قربان [ ١٠ ذوالحجه ]

۲۶ تیر عید سعید غدیر خم [ ١٨ ذوالحجه ]

تعطیلات مرداد ۱۴۰۱

۱۶ مرداد تاسوعای حسینی [ ٩ محرم ]

۱۷ مرداد عاشورای حسینی [ ١٠ محرم ]

تعطیلات شهریور ۱۴۰۱

۲۵ شهریور اربعین حسینی [ ٢٠ صفر ]

تعطیلات مهر ۱۴۰۱

۲ مهر رحلت رسول اکرم؛شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام [ ٢٨ صفر ]

۴ مهر شهادت امام رضا علیه السلام [ ٣٠ صفر ]

۱۲ مهر شهادت امام حسن عسکری علیه السلام [ ٨ ربیع الاول ]

۲۱ مهر میلاد رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام [ ١٧ ربیع الاول ]

تعطیلات آبان ۱۴۰۱

آبان ۱۴۰۱ تعطیل رسمی ندارد .

تعطیلات آذر ۱۴۰۱

آذر ۱۴۰۱ تعطیل رسمی ندارد .

تعطیلات دی ۱۴۰۱

۶ دی شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها [ ٣ جمادی الثانیه ]

تعطیلات بهمن ۱۴۰۱

۱۵ بهمن ولادت امام علی علیه السلام و روز پدر [ ١٣ رجب ]

۲۲ بهمن پیروزی انقلاب اسلامی

۲۹ بهمن مبعث رسول اکرم [ ٢٧ رجب ]

تعطیلات اسفند ۱۴۰۱

۱۶ اسفند ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه و جشن نیمه شعبان [ ١۵ شعبان ]

۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت ایران

برای عید به کجا سفر کنیم ؟

خیلی از ما بی‌صبرانه منتظر عیدیم تا خستگی یکسال را از تنمان بیرون کنیم. موسم عید که بیاید سرما هم رخت برمی‌بندد، فصل سفر هم دوباره آغاز می‌شود و این سوال پیش می‌آید که سفر عید کجا بریم؟
معمولا شمال برای خیلی‌ها مقصد اصلی‌ست اما در ایران جاهای زیادی وجود دارد که عید بهترین موقع سفر به آنهاست و می‌توان به جای شمال به سفر به آنها نیز فکر کرد. از سفر به آبی جنوب گرفته تا قدم زدن در کوچه باغ هایی پر از سکوتی ماندگار.

از این رو تیم داده تا دانش با بررسی محتوا پربازید وب سایت علی بابا و بررسی بیشترین کلیدواژه های جست و جو در موسم اعیاد گذشته کاربران در گوگل تصمیم به گردآوری  نیازمندی های گردشگری و مسافرت کاربران در سه بخش

  • تهران گردی
  • ایران گردی
  • و جهانگردی

برای دانلود مجموعه مقاصد مناسب سفر در عید اینجا کلیک کنید. 

معرفی سریال های نوروز ۱۴۰۱ ؛ سریال های نوروزی شبکه های مختلف کدامند؟

هر ساله برای نوروز سریال‌های جدید و جذابی تولید شده و در شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود.

تلویزیون مانند هر سال برنامه‌های بسیاری برای تعطیلات نوروزی تدارک دیده است و قصد دارد با ساخت سریال‌های جدید، ایام متفاوتی را برای مخاطبان رقم بزند.

شبکه یک و زیرخاکی ۳

در شبکه یک سیما، هنرمندان فصل سوم زیرخاکی مشغول به کارند تا این مجموعه بعد از تجربه ماه رمضان، حالا به نوروز بیاید. زیرخاکی مجموعه‌ای است که در هر بار پخش توانسته مخاطبین بسیاری را جذب خود کند و بدون شک از بهترین سریال های نوروزی ۱۴۰۱ خواهد شد. اثر جدید جلیل سامان، این روزها جلوی دوربین رفته و با نگاهی طنز به وقایع تاریخ معاصر می‌‌پردازد.

فصل سوم این سریال اوایل آذر ماه بود که در تهران کلید خورد و تاکنون در محله‌های مختلف پایتخت و کرج ضبط شده است. عوامل سریال این روزها در شهرک دفاع مقدس تصویربرداری را ادامه می‌دهند. فصل دوم زیرخاکی با به اسارت رسیدن فریبرز و ناصری به دست نیروهای بعثی در جبهه به پایان رسید و مخاطبان با پایان فصل تازه، از ادامه ماجراها مطلع می‌شوند.

البته جلیل سامان به دلیل حساسیت‌هایی که روی کیفیت سریال زیرخاکی و قصه آن داشت، برای ساخت زیرخاکی ۳ وعده‌ قطعی نداده بود و تولید ادامه سریال را وابسته به نیاز درونی‌اش به تولید آن و کیفیت قصه فصل جدید دانسته بود. او در نهایت اوایل آذر، فصل سوم سریال زیرخاکی را جلوی دوربین برد تا این مجموعه کمدی ویژه نوروز ۱۴۰۱ آماده شود.

پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، مریم سرمدی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، مهری آل آقا، اصغر نقی‌زاده، رایان سرلک و ستاره پسیانی، هومن برق‌نورد و نسرین نصرتی در این فیلم جذاب به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه دو و خداداد

پخش سریال های نوروزی ۱۴۰۱ را می‌توانید از شبکه دو نیز پیگیری کند. علی غفاری کارگردان بچه مهندس این بار با خداداد به آنتن نوروزی تلویزیون برمی‌گردد. مجموعه تلویزیونی «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی سه‌شنبه در تهران کلید خورد. این سریال نوروزی قرار است از شبکه دو سیما پخش شود.

علی غفاری کارگردانی که به علت ساخت فیلم سینمایی تک تیرانداز نتوانست سری جدید بچه مهندس را برای ماه رمضان ۱۴۰۰ بسازد و احمد کاوری کارگردان این فصل شد. حالا او به همراه سعید سعدی تهیه‌کننده از هفته گذشته، این مجموعه نوروزی را کلید زده‌اند.

این سریال مجموعه‌ای است که در ۱۳ قسمت و ویژه نوروز ۱۴۰۱ ساخته می‌شود. در حال حاضر رضا ناجی، علی صبوری و سوسن پرور در تهران جلوی دوربین علی غفاری رفته‌اند. مطابق برنامه‌ریزی‌ ها، تصویربرداری سریال «خداداد» تا دهم فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «میگن گره‌ای که با دست باز میشه رو نباید با دندون باز کرد، اما خداداد چاره دیگه‌ای نداره و روی این موضوع خیلی حساب کرده! مجموعه زیبای خداداد از بهترین سریال های نوروز سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

شبکه سه و برف بی صدا می‌بارد

از دیگر سریال های نوروزی ۱۴۰۱ می‌توان به برف بی صدا می‌بارد اشاره کرد. البته فعلا خبری از ساخت سریال نوروزی برای شبکه سه نیست و این شبکه سریالی را برای ایام نوروز خود معرفی نکرده است. لازم به ذکر است که پخش فصل اول سریال برف بی صدا می بارد ساخته پوریا آذربایجانی، از سوم دی‌ماه در ۱۰۰ قسمت از این شبکه آغاز شده است و پخش آن تا اواخر فروردین ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که شایعاتی در مورد نام مجموعه‌ نجلا ۲ مطرح است که خیرالله تقیانی‌پور و هنرمندانش جلوی دوربین‌ آن هستند. پیش از این هم این مجموعه برای ایام ماه مبارک رمضان کاندید شده بود.

بنابراین اگر این شبکه همانند سال گذشته در اقدامی غیر معمول تصمیم به توقف این سریال نکرده و سریال جدیدی را روی آنتن نفرستد «برف بی صدا می بارد» تنها مجموعه نوروزی این شبکه خواهد بود.

با این که خبر غیررسمی توقف تولید ۱۵ سریال به دستور پیمان جبلی، نگرانی‌هایی را درباره برنامه‌ریزی تلویزیون برای سریال‌های نوروزی ایجاد کرده، اما امسال ترکیب سریال‌های نوروزی زودتر از همیشه و از نیمه دی‌ماه مشخص شده است، در حالی که پیش از این، معمولا تکلیف سریال‌های نوروز در روزهای پایانی سال مشخص می‌شد. مجموعه برف بی صدا می‌بارد بهترین برنامه نوروز ۱۴۰۱ خواهد بود.

شبکه پنج و دردسرهای شیرین

در ادامه معرفی سریال های نوروز ۱۴۰۱ بید گفت که شبکه پنج نیز در حال ساخت سریال برای نوروز ۱۴۰۱ است. سریالی که شبکه پنج سیما مشغول ساخت آن است دردسرهای شیرین نام دارد. این سریال به کارگردانی سهیل موفق در حال ساخت است و قرار است این مجموعه تلویزیونی به، آنتن نوروزی ۱۴۰۱ برسد.

این سریال با هنرنمایی پوریا پورسرخ و مریم مومن روایتگر قصه زوج جوانی است که در زندگی با چالش‌هایی جدی روبرو می‌ شوند. در کشاکش این چالش‌‌ها حوادث و اتفاقاتی دیگر برای آنان رخ می‌ دهد که گاه زمین می‌‌خورند و گاه بر می‌ خیزند اما کسی نمی‌ داند سرنوشت برای آنان چه رقم زده است.

رنگ سال ۱۴۰۱ ( ۲۰۲۲میلادی)

رنگ very pery (رنگ آبی بنفش تقریبا به رنگ گل پریوش) از سوی کمپانی پنتون به عنوان رنگ سال ۲۰۲۲ معرفی شد و طراحان از آن در مد و پوشاک، دکوراسیون، مبلمان و لوازم جانبی سال ۱۴۰۱ استفاده می کنند.

کمپانی پنتون که هر سال یک رنگ را به عنوان رنگ سال معرفی می‌کند، رنگ «very peri» را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

Very pery یک رنگ آبی بنفش است که در معنا و مفهوم پویایی، ابتکار و خلاقیت را تشویق و ترویج می‌کند و در آن وفاداری و ثبات رنگ آبی با شور و هیجان رنگ قرمز ترکیب شده‌اند.

کد رنگ سال ۲۰۲۲

آبی بنفش (Very Peri) با کد PANTONE ۱۷-۳۹۳۸ رنگ سال ۲۰۲۲ است.

روند انتخاب رنگ سال ۲۰۲۲

پنتون سال پیش کوشید تا حد امکان با انتخاب رنگ مناسب، از بار سنگین همه‌گیری کرونا کم کند و با توجه به شرایط پیچیده دنیا دو رنگ خاکستری خنثی (Ultimate Gray ) و زرد در خشان ( Illuminating) به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ انتخاب شدند؛ مدیر اجرایی شرکت پنتون درباره این انتخاب گفت: همراهی پایا و جاودان دو رنگ زرد و طوسی نشان دهنده مثبت گرایی همراه با بردباری و ثبات است. اهل عمل و با ثبات اما در عین حال مثبت اندیش و دلگرم باشید. این ترکیب رنگ به ما امید و سرسختی را می‌آموزد. برای روح انسان ضروری است که حسی مشوق و متعالی در درون خود داشته باشد.

بعد از بیست ‎‌و دو سال معرفی رنگ سال، پنتون برای اولین‌بار اقدام به ساخت یک رنگ جدید برای عرضه به بازار و معرفی رنگ سال کرد هرچند که مشابه رنگ Very Peri پیش‌تر وجود داشت.

ست کردن رنگ سال ۲۰۲۲

از آنجا که رنگ سال ۲۰۲۲ جذاب و نو به‌شمار می‌آید، برای ست کردن هم چالش‌برانگیز است. شرکت پنتون برای آسان کردن کار، چهار پالت رنگی متعادل‌کننده برای این رنگ جدید ارائه کرده که استفاده از این رنگ‌های مکمل کمک می‌کند تا رنگ سال جلوه بهتری داشته باشد.

برای دانلود مجموعه آیکون‌های لایه باز نوروز اینجا کلیک کنید. 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

89 − 88 =